yeni-yilda-zihninizi-temiz-tutmak-icin-yapilacaklar-listesi (1)

Yeni Yılda Zihninizi Temiz Tutmak İçin Yapılacaklar Listesi

 

 

Her sene istikrarlı bir biçimde aynı şeyleri isteyip dururuz. Bu isteklerin başında çoğu zaman iş, aşk, para, arkadaşlık ya da başarı gelir. Bu yıl farklı bir şey yapmaya ne dersiniz?

Ruh sağlığımızı genellikle arka plana atıyoruz. Çünkü onu düşünmeye çoğu zaman vaktimiz olmuyor. En ufak bir boşlukta kendini gösteren bu ruhsal problemler bizleri depresyona sürüklüyor ve kaygılarımızı artırıyor. 2020 yılında dilek listemizin en başına ekleyeceğimiz madde neden kendimizi iyileştirmek olmasın ki? Ruhsal olarak iyi bir hale büründüğümüz zaman diğer isteklerimizi gerçekleştirmemiz çok daha kolay olur; motivasyon, pozitif düşünce ve kaygısız bir ruhsal durum, zaten isteklerimizi yerine getirebilmemiz için muhteşem bir enerji kaynağı olacak.

Bu yıl kendimizden başlayalım. Bu yıl kendimizi tüm negatif ve olumsuz düşüncelerden arındıralım. Merak etmeyin, yapılacak şeyler oldukça basit; sadece uygulamak için yeterli güce ve isteğe sahip olmanız gerekiyor.

  1. En önemli kuralla başlayalım; minnettarlık. Aslında hayatımıza dönüp baktığımız zaman şükretmemiz gereken o kadar çok şey var ki. Bunları görmekte çoğu zaman zorluk çekiyoruz, çünkü olumsuzu görmeye alışkınız. Bu alışkanlığı yeni yılda değiştirelim; her gün kendinize şükran duyabileceğiniz 3 şeyi hatırlatın. Güzel olan şeyleri göz ardı etmeyi bırakıp onlar için teşekkür etmek, hala yaşama dâhil olduğunuzu ve başarılı bir insan olduğunuzu hatırlamanıza yardımcı olacak.
  2. Güne bir fincan kahve ile başlayın. Çünkü o tam bir enerji kaynağı. Güne birkaç dakika daha erken başlayarak, kendinize kahve keyfi yapın.
  3. Kendinize bir kaçış planı yapın. Kaçmak derken, ülkeyi temelli terk etmenizden bahsetmiyoruz; ufak bir mola sadece. Günlük yaşamlarımız içinde çoğu zaman kayboluyoruz ve kendimize vakit ayırmayı unutuyoruz. Oysaki kendimize bakmak en büyük sorumluluğumuz. Onu mutlu etmek için ekstra bir çabaya değmez mi? Bizce değer. İster yalnız isterseniz de arkadaşlarınızla birlikte birkaç günlük ufak bir kaçamak yapabilirsiniz. En azından birkaç hafta boyunca kendinizi çok daha iyi hissedeceksiniz.
  4. Kendiniz için çalışın. Yapmak istediğiniz, başarılı olmak istediğiniz alanlar muhakkak vardır. Yoksa da bulmak için asla geç değil. Önce ufak ufak başlayın; eğitimlere ve seminerlere katılın. Sonrasında da bu çalışmaları biraz daha büyütebilirsiniz.
  5. Uyku düzeni oluşturun. Uyku, stres ve kaygının temel sebeplerinden sayılabiliyor. Uykusuz bir gece geçirmek, ertesi sabah daha düşük bir ruh haliyle dolaşmanıza sebep olur. Bu nedenle de her gün uyuyup uyandığınız saatlerin aynı olmasına özen gösterin.
  6. İlk adımı atın. Hayatınızda değiştirmek veya geliştirmek istediğiniz bir alan varsa, yeni yılda bunları gerçekleştirebilmek adına ilk adımınızı atın. Çok büyük bir adım olmasına gerek yok, başlangıç seviyesini geçmeye odaklanmanız yeterli olacaktır.
  7. Yaratıcılık üzerine çalışın. Bir şeyler yaratabiliyor olmak dünyanın en değerli şeylerinden. Eğer daha önce hiçbir şeyler yaratmayı denemediyseniz, bu konuda başarısız olduğunuzu düşünmemelisiniz. Önce deneyin; yazı yazmayı, şiir yazmayı, belki beste yapmayı, yemek yapmayı, şarkı söylemeyi veya grafik tasarımla ilgilenmeyi. Aklınıza gelen her şeyi deneyin.
  8. Sevginizi verin. Arkadaşınıza, ailenize, sevgilinize, bitkinize veya bir hayvana sevginizi verin. Yakın ve kaliteli ilişkiler kurmak, mutlu ve sağlıklı bir yaşamın anahtarı; kapıları açmak sizin elinizde.
  9. Kendinize haftada bir çikolata ısmarlayın. Zihinsel becerilerinizi geliştirmek ve mutluluk hormonu salgılamak için oldukça keyifli bir yöntem.
  10. Hikâyelerinizi paylaşın. Bazı insanlar travmalarını ya da başlarından geçen kötü hikâyelerini paylaşmak istemezler. Oysaki paylamak, konuşmak içinizdeki olumsuzlukları bırakmanıza yardımcı olur. Eğer bunu konuşarak yapamıyorsanız, yazın. Kendinize bir blog açın ve anlatmak istediğiniz her şeyi anlatın. Bunu da yapamam diyorsanız, danışmanlık veya psikologlardan destek almaya çalışın. Denediğiniz zaman müthiş bir rahatlama yaşayacağınızdan eminiz.
  11. Kendinize baskı yapmayın. Her gün mutlu veya pozitif olacağım diye kendinize işkence etmeyin. Korkularınızı, öfkenizi hatta bazen kaygılarınızı yaşamanız gerekiyor. Hayatın olumsuzluklarını arka plana atmak onları düzeltmenize yardımcı olmaz. O nedenle sorunlarınız da kucaklayın ve bunları düzeltmek adına neler yapabileceğinizi düşünün.
  12. Endişeli mi hissediyorsunuz? Hadi gelin o zaman ufak bir alıştırma yapalım; yalnız olacağınız temiz ve ferah bir alan seçin kendinize. Gözlerinizi kapatın, renkleri ve geometrik şekilleri düşünün. Bu şekillerden sadece birini alın (kare, üçken, daire vs.) ve onlara bir renk verin. Bu rengi de endişenize göre renklendirebilirsiniz. Renkli geometrik şeklinize bir isim takın (korku, kaygı, öfke, o an ağır basan duygunuz hangisiyse) ve bu şekli yavaşça vücudunuzda gezdirip dışarı çıkarmaya çalışın. Bu şekillendirme sayesinde düşüncelerinizi biraz olsun hafifletebilirsiniz. 10-20 dakikalık bir süre ayırmanız yeterli olacaktır.
  13. Gülmek için zaman ayırın. Kulağa komik gibi gelebilir ama somurtmak için fazlasıyla zaman harcıyoruz. Belki de hafiflemiş hissetmek için gülümsemeye gerçekten de vakit ayırmak gerekiyordur. Sevdiğiniz bir komedi dizisi veya filmi izleyebilirsiniz ya da öylece kahkahalar atarsınız. Seçim sizin. Kahkahalar kaygınızı hafifletmenize yardımcı olacak.
  14. Bağlantıyı koparın. Her gün telefonlarımızla uğraşıyoruz, sosyal medyada takılıyoruz veya televizyon izliyoruz. Hadi buna biraz ara verelim.
  15. Temizlik yapın. Bunu yaparken bir yandan da en sevdiğiniz şarkıyı açın ve dans edin. Hem ortalığı toparlamış olacaksınız hem de mutluluk hormonu salgılayacaksınız.
  16. Esnemeyi unutmayın. Bütün gün masa başında çalışmak, toplu taşımalarla oradan oraya gitmek vücudumuzu yeterince yoruyor. Ara sıra onunda iyi hissetmesi gerekiyor; belli aralıklarla vücudunuzu esnetmeye çalışın. Hem zihniniz bu sayede daha iyi çalışacak.
  17. Haftada bir kez duş keyfi yapın. Ağrılarınızı yatıştırmanıza yardımcı olacak tuzları bu keyifli duşlara ekleyebilirsiniz. İçeceğinizi alın, müziğinizi açın ve rahatlamanın keyfini çıkarın.
  18. Yazı yazmayı deneyin. Bazen arınmak, kendinizi daha iyi anlayabilmek ve atladığınız noktaları belirleyebilmek için yazmak gerekir. Bu sayede kafanızın içinde dönüp duran soruların cevaplarını bulabilirsiniz.
  19. Tüylü arkadaşlarınızla vakit geçirin. Bir barınağa gidin veya arkadaş çevrenizde hayvan sahibi birileri varsa onlarla iletişime geçin. Hayvanlar, stres seviyelerini düşürmekte oldukça başarılı. Onlarla biraz vakit geçirmeyi deneyebilirsiniz.
  20. Anda kalın. Geçmiş ve gelecek en büyük problemlerimizden. Geçmiş ve gelecek arasında sıkışıp kalabiliyor ve anı kaçırabiliyoruz. Anda nasıl kalacağınızı bilmiyorsanız, daha önce yazmış olduğumuz mindfulness uygulamalarını okuyabilirsiniz.
  21. Kendi şehrinizde bir turist olun. Gözde mekânları, tarih kokan sokakları ezbere biliyoruz. Peki ya arka sokaklar? Her ay bir ilçe belirleyin ve şehrinizi yeniden keşfetmeye çalışın.
  22. Bazı şeyleri kabullenmeye çalışın. Tabii ki bunun için kendinizi zorlamayın, sadece deneyin. Büyük bir hafifleme hissedeceksiniz.
  23. Sevdiklerinizle vakit geçirin. Onlar için bir akşam yemeği düzenleyin; hep birlikte eğlenmenin ve vakit geçirmenin keyfini sürün.
  24. Doğayla bütünleşin. Her gün yapamıyorsanız bile her hafta muhakkak yapın. Temiz oksijen, egzersiz ve yeşillikler olumsuz düşüncelerinizden arınmanıza ve yeni kararlar almanıza yardımcı olacak.
  25. Hata yapmaktan korkmayın. Konfor alanınızın dışına çıkmaya çalışın. Hayat risk almaya değer.

 

 

Önceki Yazılar

Zevk Duymanın Hayatımızdaki Önemi

Sonraki Yazılar

2020 Yılında Hayatınızı Değiştirecek İpuçları