vazgecmemiz-gereken-alti-dusunce-hatasi

Vazgeçmemiz Gereken Altı Düşünce

Bilişsel psikolojinin kurucusu Amerikalı psikiyatr Aaron Temkin Beck, 1960’ların sonunda “bilişsel çarpıtma” kavramını ortaya atar. Bu kavramı olumsuz düşünce ve duyguların ortaya çıkmasına neden olan, olayların ve ilişkilerin yanlış bir filtreden geçirilerek değerlendirilmesi olarak tanımlar. İşte klasik düşünce hatalarından altı örnek.

1. Aşırı genelleme: Tek bir olaydan genel bir sonuca varmak. Örnek: Bu sınavım iyi geçmedi, o halde kesin diğerleri de kötü geçecek.

2. Ya hep ya hiç tarzı düşünme: İlişkileri veya olayları yalnızca iyi ya da kötü, asla veya her zaman, hepsi ya da hiçbir şey, siyah veya beyaz olarak değerlendirmek.

3. Keyfi çıkarsama: Sahip olunan tek öğeden olumsuz bir sonuca varmak. Örnek: Söz verdiği gibi beni aramadı, o zaman güvenilir biri değil ya da beni hiç önemsemiyor.

4. Büyütme ve küçültme: Olumlu öğeleri küçültmek, hatta üstünü kapatarak sadece olumsuza odaklanmak. Örnek: Bir haftalık korkunç bir tatil geçirdim. Oysaki iyi ve nötr anların hiç olmaması imkânsızdır.

5. Kişiselleştirme: Olaylardan ve başkalarının davranışlarından kendini sorumlu hissetmek. Örnek: Kızım sınavında başarısız oldu, ebeveyn olarak daha disiplinli olmalıydım, yanında daha fazla bulunmalıydım vb.

6. Seçici soyutlama: Bir durumun ya da ilişkinin sadece olumsuz öğelerine odaklanmak. Örnek: Mülakat sırasında bir soruya cevap veremedim. Bu yüzden görüşme kötü geçti ve kabul edilmeyeceğim.

 

 

Önceki Yazılar

Huzurlu Olmak İçin Neler Yapılmalı?

Sonraki Yazılar

Kendinizi İyi Hissetmenize Yardımcı Olacak Öneriler