thelma1

THELMA’YI İZLEMEK İÇİN 3 NEDEN

  1. İnandığımız masallar

Norveçli yönetmen Joachim Trier, Norveç’te bir kasabada yaşayan Thelma’nın, ailesinden ayrılıp Oslo’ya okumak için gittiği süreci konu aldığı filminde, seyirciyi gerilim dolu bir masal alemine sürüklüyor. Belki de, iç dünyanın görsel bir şekilde anlatılmasından dolayı gerilim git gide artıyor. Sözel ifadesi güç olan dürtülerin ve hislerin sembollerle (yılan ve sığırcık sürüsü gibi) anlatıldığı ya da görselleştirildiği sahnelerde, küçükken dinlediğimiz ve inanarak korktuğumuz, gece yatağa yattığımızda karanlıkta ve kabuslarda peşimizi bırakmayan masallara atıfta bulunuluyor sanki. Bu tekinsiz ve olağanüstü, haz dolu ve korkutucu dürtüler dünyasında boğulan bir genç kadın olarak Thelma da bu süreçte kendi masalını yazmaya çalışıyor.

  1. Sürüden ayrılmak

Filmin ilk sahnesinde, öldürülen (ya da kurban edilen) geyikle birlikte sanki seyirciye verilen mesajlardan biri şudur: Sürüden ayrılan ölmeye/öldürülmeye mahkumdur. İlerleyen sahnelerde de sığırcık sürülerinin harmonik dansını ve Thelma’nın “dürtü” nöbetleriyle sürüden ayrılan sığırcıkları görürüz. Sanki bireysellik, kendini keşfetme ve cinsellik fiziksel ya da manevi olarak yok edicidir, öldürücüdür. Oysa ki asıl öldürücü olan ve yaratıcılığı yok eden şey, zamanı geldiğinde sürüden ayrılmamak ya da ayrışmamaktır. Thelma’nın da psikolojik alt yapılı nöbetleri onu öldürmek yerine yaratıcılığın kapılarını açar.

  1. Korku

Tanıdık olmayanla yüzleşmek her zaman korku yaratır, tedirgin eder. Bu yüzden çoğu zaman, farkında olarak ya da olmayarak, hayatlarımız bizlere ne kadar zarar verse de aynı döngünün etrafında hüküm sürer. Bilinmeyenle karşılaşma, hele ki güçlü dürtülerle (aşk gibi) ortaya çıkarsa, bizi paralize edebilir, iç dünyayı sarsıntıya uğratabilir. Tanıdığımız düzen ne kadar baskıcı olursa, bilinmeyene yolculuk da bir o kadar suçluluk hissi uyandırabilir. Ama acaba “şeytan” nerededir? Bilinmeyende mi, bilinende mi? Sert kurallar ve kontrolün içinde de bir şeytanlık yok mudur?

Joachim Trier

Yönetmenliğini Joachim Trier’in üstlendiği 2017 yapımı “Thelma“nın, uluslararası prömiyeri Toronto Film Festivali’nde yapıldı. Yönetmenin filmleri arasında, “Tekrar” (Reprise-2006), “Oslo, 31 Ağustos” (Oslo, 31 August-2011) ve “Sessiz Çığlık” (Louder Than Bombs-2015) bulunuyor.

 

 

 

Önceki Yazılar

Çocuğun Kendi Kendine Oyun Oynaması Nasıl Sağlanır?

Sonraki Yazılar

İYİLEŞTİRİCİ ALTI EGZERSİZ