parasite-filmini-izlemek-icin-uc-neden (2)

Parasite Filmini İzlemek İçin Üç Neden

Psikoterapist Tuğba Kocaefe Parasite filmini izlemek için üç neden anlatıyor.

Parazit ilişki

Güney Koreli yönetmen Bong Joon-ho’ya Altın Palmiye kazandıran “Parazit” filmi, ismine yakışır nitelikte bir ilişki sarmalına doluyor seyirciyi. Bağımlı olarak yaşama ve yapıştığı ötekiyle bir olup ona zarar verme şeklinde tanımlayabileceğimiz bu “parazit ilişki” türünü, görece yoksul/yoksun olan bir ailenin, görece varsıl olan bir aileyle olan ilişkisinden izliyoruz. Yönetmenin, sistem eleştirisi şeklinde de okunabilecek bu düşlemini psikanalitik anlamda incelersek, belki yıkıcı olan “haset”e işaret edildiğini söyleyebiliriz. “Sağaltma” ve “öğretme” rollerine sığınarak sömürme ve ötekinde olanı yok etme ve hatta ötekinden gelen yoksunluğun intikamını alma, çarpıcı bir sembolizm ve görsellikle veriliyor filmde.     

Yeraltı

Yerin altı, görünenin ötesi, kilitli kapıların ardı… Tüm bu çağrışımlar bir anlamda bilincin dışına, bastırılan fantezilerin ve dürtülerin dünyasına götürür bizleri. Görünen ihtişam ve fazlalığın ardı yoksunluk; fazla mütevazılık ve kibarlığın ardı yıkıcı öfke ve şiddet; sanrıların ve “hayalet”lerin ardıysa acı bir travmadır aslında. Filmde, ev görselleriyle, ilk önce ayrı ayrı verilen yerin altı ve üstü, bahsedilen parazit ilişkiyle birleşir ve artık görünen ihtişamın “altında” yoksunluğu fark ederiz. Ama her bastırılanın, ona benzer güncel yaşantıyla birden su yüzüne çıkıvermesi gibi, filmde de yerin altı üstüne gelecektir. 

Alan

Yoksul Ki-Taek ailesinin evine konuk oluyoruz, filmin ilk sahnelerinde. Dış dünyayla iletişimin zar zor sağlandığı neredeyse yerin altındaki evlerinde, sadece klozetin bir nebze yerle aynı düzeyde olduğunu görüyoruz. Her alan yerin altındayken, tuvaletin (dürtülerin boşaltıldığı yerin) yer düzeyinde olması alanların yerleştirilmesi açısından oldukça başarılı. Varlıklı Park ailesinde ise, alanlar geniş… Her şeyin kaotik bir düzende üst üste olduğu bir yoksun iç dünya tasavvuru aslında iki evde de mevcut. Her “fazla” geniş alanın barındırdığı boşluk, bir alanda sıkışmış bir kaotikliğe işaret gibi… Belki de bu yüzden bu iki ev adeta birbirlerini tamamlamak için birleşiyor.

BONG JOON-HO

Yönetmenliğini Bong Joon-ho’nun üstlendiği 2019 yapımı “Parazit”, Cannes Film Festivali’nde Altın Palmiye ödülüne, Uluslararası Sinefil Topluluğu’ndan En İyi Yönetmen ödülüne ve Sidney Film Festivali’nde En İyi Film ödülüne layık görüldü. Yönetmen, “Okja” (2017) ve “Snowpiercer” (2013) filmleriyle de biliniyor.

 

 

Önceki Yazılar

10 Adımda Düz Bir Karına Sahip Olun

Sonraki Yazılar

Süslenmenin Faydaları