oz-sefkat

Özşefkat

Başkalarına karşı şefkat, sevgi ya da ilgi göstermek konusunda her ne kadar iyi olsak da konu kendimiz olduğunda işler değişebiliyor. Kendimizi acımasız bir şekilde eleştiriyor, şefkat göstermekten geri kalıyor ve en önemlisi de kendimize sevgi vermekte zorluk çekiyoruz. Oysaki her şeyin “öz”de başlandığı söylenir. Kendimize karşı sergilediğimiz bu olumsuz tavırlar, başkalarının da bize aynı biçimde davranmasına sebep olabiliyor.

Kendinize karşı şefkatli olmanıza yardımcı olacak birkaç ipucu derledik.

1. Başarılarınızı Kutlayın

Her zaman büyük hedefler belirleriz ve bu hedeflere ulaşabilmek için de elimizden geleni yaparız. Ve hedefe ulaştığımız an mutluluğu yakalayacağımızı düşünürüz. Bu konuyla ilgili birçok hikâye okuyabilirsiniz. Her hikâyede de mutluluğun bu şekilde yakalanmadığını görebilirsiniz. Eğer ikna olmak istiyorsanız dizi, film veya kitap araştırmanızı önerebiliriz.

Eğer dikkatlice bakarsanız, hayatınızın tamamen bir başarı hikayesi olduğunu anlayabilirsiniz. İş yerinizdeki performansınız, arkadaşınızla kurduğunuz iletişim veya sokak hayvanına verdiğiniz ufak bir yiyecek… Bunlar mutlu olmak için güzel ve geçerli sebepler. Onları göz ardı etmek yerine kutlamayı tercih edebilirsiniz.

2. Günlük Tutun

Bunu birçok kişi çocukluk döneminde yapar. Ama ileriki dönemlerde böyle bir şeye ihtiyaç dahi olunmadığı düşünülür. Oysaki günlük tutmak, gün içinde neler yaptığınızı, nelere dikkat ettiğinizi ve kaçırdığınız tüm noktaları size hatırlatır. Günlük tutmak istemiyorsanız başka bir seçenek daha önerebiliriz: mutluluk kavanozu. Her gün yaşadığınız en güzel anları not edin ve bu kavanozun içine atın. Kendinizi kötü hissettiğinizde veya acımasız bir biçimde eleştirmeye başladığınızda bu kavanoz sayesinde yaşamınızın o kadar da kötü olmadığını anlayabilirsiniz.

3. Kendinizi Affedin

Hatalar bizi biz yapan önemli detaylardır. Hepimiz yaşamın belirli dönemlerinde riskler alırız ve bu risk sonucunda ya iyi bir şey yaşarız ya da kötü. Eğer aldığınız sonuç kötüyse ve hala bunun için acı çekiyorsanız, yaşadığınız olayın geçmişte kaldığını kendinize hatırlatın: “o zaman için doğru bir karar gibi görünüyordu, koşullar bunu gerektiriyordu” gibi cümleler kurarak kendinizi rahatlatabilirsiniz. Şu an aynı hatayı yapar mıydınız?

4. Birisiyle Konuşun

Bazen iç ses kontrol edilemez veya yaşanılan problemlerin içinden tek başına çıkılamaz. Kendinizi sıkışmış hissediyorsanız destek almayı deneyebilirsiniz. Konuşarak sorunlarınızın üstesinden daha kolay gelebilirsiniz.

5. Kendinize Zaman Ayırın

Yeni kitaplar alın, yeni dizlere başlayın veya yeni filmler izleyin. Dışarı çıkın ve kendinize bir şeyler ısmarlayın, yürüyüş yapın, bisiklete binin veya sadece bir bankta oturun. Meditasyon ve nefes egzersizi yapmayı deneyin. Bu sayede zihninizi rahatlatabilir ve acımasız eleştirmeninizi susturabilirsiniz.

 

 

Önceki Yazılar

Yoga ile Özsevgiyi Geliştirin

Sonraki Yazılar

Yaratıcılık Neden Önemli?