ne-kadar-sagliklisiniz (1)

Ne Kadar Sağlıklısınız?

Harvardlı bilim insanları Thomas Perls ve Margery Hutter Silver’ın yaptığı araştırmalar sonucunda hazırladıkları bu test, beslenme, hijyen, fiziksel aktiviteler gibi günlük alışkanlıklarınızı hesaba katarak sağlıklı yaşam için size yön veriyor.

1. Sigara içiyor musunuz veya etrafınız sigara içenlerle mi çevrili?

Evet (-20) – Hayır (0)

2. Besinlerinizi çok mu pişirirsiniz?

Evet (-2) – Hayır (0)

3. Tereyağı, krema, pastane ürünleri veya patates kızartması gibi ağır besinlerden kaçınır mısınız?

Evet (+5) – Hayır (-7)

4. Beslenme şekliniz etten ziyade sebze ve meyve ağırlıklı mı?

Evet (+5) – Hayır (-4)

5. Günde birden fazla şişe bira veya iki kadehten fazla şarap ve/veya başka bir alkol türü tüketiyor musunuz?

Evet (-10) – Hayır (0)

6. Birayı, şarabı veya başka bir alkol türünü günde 1-2 bardak gibi abartıya kaçmadan mı tüketiyorsunuz?

Evet (+3) – Hayır (0)

7. Günlük hayatınızda çevre kirliliğine maruz kalıyor musunuz?

Evet (-4) – Hayır (+1)

8. Günlük tüketiminiz:

a) Üç fincandan fazla kahve?

Evet (-3) – Hayır (0)

b) Üç fincandan fazla yeşil çay?

Evet (+3) – Hayır (0)

9. Yemeklerinizde zeytinyağı mı kullanırsınız?

Evet (+4) – Hayır (0)

10. Dişetleriniz dahil olmak üzere dişlerinizi günde iki kez fırçalıyor musunuz?

Evet (+2) – Hayır (-4)

11. İki günde birden az mı tuvalete çıkıyorsunuz?

Evet (-4) – Hayır (0)

12. Kalp krizi geçirdiniz mi?

Evet (-10) – Hayır (0)

13. Güneşe fazla maruz kalıyor musunuz?

Evet (-4) – Hayır (+3)

14. 10 kg ve üstü kilo fazlanız var mı?

Evet (-10) – Hayır (0)

15. Eşiniz ve çocuklarınız dışındaki ailenize onları kolayca ziyaret edebilecek kadar yakın oturuyor musunuz?

Evet (+5) – Hayır (-4)

16. Şu iki cümleden hangisi sizi daha iyi tanımlar?

a) Stres beni yiyip bitiriyor, kendimi kurtaramıyorum.

Evet (-7)

b) Kendimi stresten arındırabiliyorum (spor yapıyorum, meditasyon yapıyorum, mizahla ilgileniyorum vb.).

Evet (+7)

17. Anne ve babanız 75 yaşından önce hastalık sebebiyle vefat etti mi veya bu yaştan önce yardıma muhtaç hale geldiler mi?

Evet (-10) Hayır veya bilmiyorum (0)

18. Ailenizin en az 90 yaşına kadar sağlıklı yaşayan bir üyesi (baba, anne, amca, teyze, dede gibi) var mı?

Evet (+24) Hayır veya bilmiyorum (0)

19. Haftada en az üç gün spor yapıyor musunuz (kardiyo, yürüyüş vb.)?

Evet (+7) – Hayır (-7)

20. Somon, sardalya, uskumu gibi yağlı balıkları sık tüketir misiniz?

Evet (+3) – Hayır (-3)

Sağlık Puanınızı Hesaplayın

Hedefimiz 100’e yaklaşmak!

Pozitif ve negatif puanlarınızı toplayın. Örnek: -45+30=-15 Bu sonucu 5’e bölün. -15/5=-3

Sağlık yaşınızı hesaplamak için elde ettiğiniz sayıya erkekseniz 84, kadınsanız 88 ekleyin. Kadın için örnek: -3+88=85

Bilimsel Veriler

SORU 1

Sigara dumanı DNA’mıza doğrudan zarar veren, kanseri ve diğer ciddi hastalıkları tetikleyen, yaşlanmayı hızlandıran toksikler içerir.

SORU 2

Besinleri fazla pişirmek içindeki proteinleri ve DNA’yı mutasyona uğratan ajanlar olan heterosiklik amino asitleri harekete geçirir.

SORU 3 VE 4

Protein yönünden zengin olan besin öğeleri göğüs, rahim, prostat, kolon, pankreas ve böbrek kanseri riskini artırabiliyor. Meyve ve sebze ağırlıklı beslenmek ise bu kanser türlerinin ve kalp hastalıklarının riskini azaltıyor.

SORU 5 VE 6

Çok fazla alkol tüketimi karaciğere ve diğer organlarımıza zarar veriyor, yaşlanmayı hızlandırıyor, hastalık riskini artırıyor. Kararında alkol tüketimi ise kalp hastalıkları riskini azaltıyor.

SORU 7

Havadaki bazı kirlilik etmenleri kansere neden olabiliyor. Bunların birçoğu yaşlanmayı hızlandıran oksidanlar içerir.

SORU 8

Çok fazla kahve içmek, ülsere ve kalp hastalıkları riskini artıran kronik enflamasyona yol açabilir. Kahve stresi de artırır. Çay ise antioksidan özelliğiyle meşhurdur.

SORU 9

Zeytinyağı 40 dereceden fazla ısıtılmadığı takdirde A, E vitaminleri ve doymamış yağ asitleri içerir. Kardiyovasküler hastalıklar ve kanser türlerini önlemesiyle bilinen Akdeniz tarzı beslenmede önemli bir yeri vardır.

SORU 10

Araştırmalar günümüzde kronik dişeti hastalıklarının bakterilerin kanda serbest dolaşımına sebep olduğunu ve kalp hastalıklarına yol açtığını kanıtladı.

SORU 11

Bilim insanları 20 saatte bir tuvalete çıkmanın kolon kanserini engellediğini düşünüyor.

SORU 12

Kalpte erken yıllarda görülen sorunlar bireyi gelecekteki kalp hastalıklarına daha açık hale getirir.

SORU 13

Güneşteki ultraviyole ışınlar DNA’ya zarar verir, kırışıklıkları artırır ve cilt kanserini tetikler.

SORU 14

Obezite kanser türlerini, kalp hastalıklarını ve diyabet riskini artırır. Ne kadar kilo fazlanız varsa hastalanma ve hayatınızı kaybetme riskiniz o kadar yüksektir.

SORU 15 VE 16

Sıkı aile bağları olmayan kişiler psikolojik olarak daha dayanıksız olurlar ve strese daha açıktırlar. Stres ise kalp hastalıkları ve kanser türleriyle yakından ilişkilidir.

SORU 17 VE 18

Bilimsel çalışmalar kalıtımın uzun bir ömre sahip olma konusunda etkili olduğunu kanıtladı.

SORU 19

Fiziksel egzersizler daha iyi hücresel enerji üretir. Spor, hücrelerimize ve DNA’ya zarar verip bizi geri dönüşü olmayan biçimde yaşlanmaya götüren serbest radikallerle yüksek derecede reaktif moleküllerin oluşumunu önler.

SORU 20

Yağlı balık türleri kardiyovasküler hastalıkları, Alzheimer’ı ve kanser türlerini önleyen Omega-3 içerir.

 

 

Önceki Yazılar

Şiddetin Hak Edeni Olmaz

Sonraki Yazılar

Kendinizi Geliştirmenize Yardımcı Olacak Fikirler