libido-dusuklugu-neden-olur,-nasil-yukseltilir (2)

LİBİDO NEDİR, NEDEN DÜŞER, NASIL YÜKSELTİLİR?

 

 

Libido ne demek?

Libido, cinsel dürtü veya cinsel aktivite isteğini tanımlamak için kullanılan bir terimdir. Libido, hem erkek hem de kadınlarda doğrudan androjen hormonları (yani testosteron) ile bağlantılıdır.

Dönemsel ve dış etkenlere bağlı olarak libidoda dalgalanmalar olabilir. Örneğin bir ilişkinin kalitesi, bir bakış veya muzip bir teklif libidomuzu etkileyebilir.

Libido düşüklüğü neden olur?

Günlük yaşamın stresi, kaygı, ilişki veya aile sorunları, depresyon, ilaçlar, kronik hastalıklar gibi birçok faktör libido düşüklüğüne neden olabilir.

Soğuk havalar da libido düşüklüğüne neden olabiliyor

Cinsel arzumuz habersiz gelen veya aniden karşımıza çıkan vahşi bir hayvan değildir. Loş bir ışık, çıplaklık, birbirine değen tenler gibi faktörlerle canlanır. Farklı ilişkisel ve iklimsel öğelerle tetiklenir.

Ancak sadece vücudumuzun ve hava durumunun isteklerini dinlemek, kendimizi başkasının kollarına atmamız için yeterli değil. Arzu hormonu olan testosteronun, hem kadında hem de erkekte gerekli miktarda üretiliyor olması lazım. Güneş D vitamini üretimini destekler; bu da testosteron oluşumunu tetikler. Bu yüzden yaz mevsimi vücudumuzda muhteşem bir sinerji yaratır ve libidomuza olumlu etki eder.

Ama yine de libidonun mevsimlik olduğunu ve kışın tamamen ortadan kalktığını söylemek hata olur. Zaten öyle olsaydı, kışın herhangi bir cinsel aktivite yaşanmaz, eylül ve aralık ayları arasında da doğan çocuklar olmazdı!

Üstelik bizim kadar güneşe ve ısıya maruz kalamayan birçok coğrafi bölge var, onlar ne yapsın? Yine de, libidomuzun termometre ile beraber düşmesi, onun ve moralimizin ne kadar hassas ve kırılgan olduğuna işaret etmiyor mu? Etkileşimi dış etkenlerde arayan bu hassasiyetimiz, aslında korkularımızın, suçluluk duygumuzun, hatta fizyolojik dengesizliklerimizin bir sonucu. Çünkü arzularımız bize herhangi bir dayatmada bulunamaz. Bu, onu bir ihtiyaca ve bir eksikliğin acısına indirgemek olurdu. Arzumuz proaktif tutum gerektiren bir coşkunluktur. Bu bağlamda kış, dinamiğimizi devam ettirmek adına en çok zorlandığımız mevsim. Güneş D vitamini sentezlememize yardımcı oluyorsa, yağlı balıklar, bitter çikolata veya yumurta sarısı da aynı görevi görüyor.

Kısacası, kendi dengemizi kendimiz bulmalıyız. Eğer kışın sıcak evlerimizde bile soyunmaya çekiniyorsak, şunu unutmayalım: Soğuk hava aslında birbirimize sokularak ısınmak ve duygusallığımızı sıcak tutmak için bir fırsattır. Yaz veya kış olsun, erotik yakınlaşma mevsimsel değildir.

Libidonun dört düşmanı

  1. Anksiyete veya stres; ikisi de libidonun azılı düşmanı.

Derin nefes almak veya 10 dakikalık bir meditasyon seansı stresinizi azaltır. Klinik Seksolog Kat Van Kirk’e göre erotik yazılar okumak da libidonuzu harekete geçirebilir. Mastürbasyon ise her zaman iyi bir çözüm: Nagoski, bunun stresten uzaklaşıp, şehvet ve cinsel hazza odaklanmanızı sağlayacağını belirtiyor.

2. Genelde çikolata kisti veya tümör (fibroid) nedeniyle oluşan pelvik ağrı; seksi (hatta düşüncesini bile) çekilmez hâle getirebilir.

Jinekolog Taraneh Shirazian, bu durumda mutlaka jinekolojik muayeneden geçmenizi ve pelvik ağrıyı azaltabilecek tedavi yöntemlerini (ilaç tedavisi veya tümör ya da kistin alındığı tedaviler) doktorunuzdan öğrenmenizi öneriyor.

3. Kullandığınız bazı ilaçlar (antidepresanlar ve doğum kontrol hapları) ya da hormonal değişiklikler (hamilelik öncesi ve sonrası gibi) cinsel dürtülerinizi etkileyebilir.

Egzersize yönelin. Texas Üniversitesi’nde yapılan bir araştırmaya göre antidepresan kullanan kadınlar, yoğun kardiyo antrenmanları yaptıklarında diğerlerine göre daha yüksek libidoya sahip oluyor. Van Kirk, “Egzersiz, hormonları dengeler ve erojen bölgelerdeki kan dolaşımını arttırır” diyor. Jinekoloğunuzdan doğum kontrol hapını değiştirmesini de isteyebilirsiniz.

4. Women, Food and Desire kitabının yazarı Alexandra Jamieson’a göre şeker tüketimi de libido düşürüyor. Enflamasyona sebep olan şeker insülin direncini arttırıyor; bu da kadın ve erkeklerdeki cinsel uyarı hormonu olan testosteron seviyesini düşürüyor. Ayrıca Van Kirk, “Şekerli yiyecekler sizi hâlsiz hissettirir” diye ekliyor.

Yemek sonrası tatlı paylaşmak yerine, romantik akşam yemeğinizde paylaşmak için istiridye alın. Bunu klişe bir afrodizyak önerisi olarak görüp burun kıvırmayın çünkü gerçekten işe yarıyor! Jamieson, “Çinko açısından zengin olan istiridye, vücudun östrojen ve progesteron hormonlarını etkili kullanmasını sağlar. Ayrıca libidoyu yükseltmesiyle ünlü dopamin hormonu içerir” diyor. Şimdiden afiyet olsun!

Libidonuzu yükseltebileceğiniz beş yöntem

Libidonuzu artırmak için bu doğal yöntemleri deneyebilirsiniz.

  1. Egzersiz yapın

Enerjinizi ve cinsel dürtünüzü artırmak istiyorsanız egzersiz yapmanız gerekir. Egzersiz yapmak, fiziksel olarak aktif kalmanızı sağlar. Bu da libidonuzu güçlendirmenize yardımcı olur.

2. Libido artırıcı yiyecekler yiyin

Sebzelerle zenginleştirilmiş, şekerin azaltıldığı, yağsız ve protein içerikli bir diyet programı, libidonuzu etkileyen rahatsızlıkların ortadan kalkmasına yardımcı olabilir.  

3. Stresi azaltın

Ne kadar sağlıklı olursanız olun, stres altında olmak cinsel dürtünün azalmasına neden olur. Stresi azaltmak için meditasyon veya yoga uygulamalarını deneyebilirsiniz.

4. Uykunuzu düzenleyin

Vücudunuzun testosteron üretebilmesi için yeterli uykuya ihtiyacı olduğunu biliyor muydunuz? Yeterli testosteronun üretimi için en az yedi saat uyumanız gerekir.

 

 

Önceki Yazılar

BEDENİNİZLE BARIŞMAK İÇİN DÖRT EGZERSİZ

Sonraki Yazılar

MEYVELİ PANNA COTTA TARİFİ