kendine-saygi-duymayi-ogrenmek

Kendine Saygı Duymayı Öğrenmek

Sağlıklı benlik saygısı nasıl oluşturulur? 

Eğer kendinizi sevmiyor ve değer vermiyorsanız, bir başkası da sizi sevemez veya size değer gösteremez. Bu cümleleri birçok kişiden duyduk: ünlü düşünürler, psikologlar veya motivasyon konuşmacıları. Ve bu düşünceye kesinlikle katılıyoruz. Kişi kendi yansımalarıyla karşılaşır denir. Biri bizi sevmediği zaman o kişiyi suçlamaya ve kötülemeye başlarız. Oysaki karşımızdaki kişide kendimizden bir parça görürüz.

Peki, kişinin kendini sevmesi, kendine saygı duyması ne anlama geliyor?

Olduğunuz kişiyi kabul etmek ve yaptığınız hatalar için kendinizi affetme. Tüm bunların zor olduğunun farkındayız. Şunu deneyebilirsiniz: aynanın karşısına geçin, kendinize bakın ve gülümseyerek “ben iyi bir insanım” deyin.

Benlik saygısı, kendini olumlu bir şekilde görme yeteneğidir. İşte kendinizi daha iyi hissetmenize yardımcı olacak birkaç madde.

1 Kendiniz hakkındaki fikirleriniz size ait olsun

Birçoğumuz başkalarının söylediklerine dayanarak kendimiz hakkında bir fikir oluştururuz. Bu duruma bağımlılık diyebiliriz. Karşımızdaki kişi ne derse ona inanır ve bizim hakkımızdaki iyi veya kötü fikirlerini sorgulamadan kabul ederiz.

Şöyle örneklendirelim: “Eğer sen beni seversen, ben de kendimi sevebilirim. Sen beni kabul edersen, ben de kendimi kabul edebilirim.”

Bu durum özsaygının düşük olmasından kaynaklanır.

2. Kendiniz hakkında kötü konuşmalar yapmayın

Hatalarınız veya zayıflıklarınız sizi tanımlamaz. Kendinize “ben bir eziğim, kendimden nefret ediyorum” gibi cümleleri sık sık kurarsanız, bir süre sonra buna tamamen inanmaya başlayacaksınız. Şimdi, tam tersini uygulayın “kendimi seviyorum, ben başarılı bir insanım”.

Güçlü yönlerinizi daha sık düşünmeye çalışın ve yüksek sesle söyleyin.

3. Kendi kararlarınızı kendiniz alın

Başkalarının sizin ne yapacağınıza, nasıl bir yol izleyeceğinizi söylemesine izin vermeyin. Tabii ki fikir alabilirsiniz ama aldığınız fikir ne olursa olsun günün sonunda yine de kendi istediğinizi yapın.

Doğru kararlar alabilmek için de kendinizi çok iyi tanımanız gerekir: güçlü yanlarım, zayıf yanlarım neler gibi. Kendinize soru sormaktan çekinmeyin. İyi olan kadar kötü taraflarınızı da kabul edine ve bu kötü yönleri olumluya çevirebilmek için neler yapabileceğinizi düşünün.

4. Duygularınızı kontrol etmeyi öğrenin

Bunu hem kendinize hem de başkalarına zarar vermemek için yapmanız gerekir. Kontrolsüz bir öfke patlaması yaşamanız hem sizi zor duruma sokra hem de karşınızdaki kişiyi.

5. Ufkunuzu genişletin

Etrafınıza bir göz atın: birçok kişi kendi dünyasında yaşıyor ve başkalarının düşüncelerine de kulak asmıyor. Kendi dünyasında sessiz kalmayı tercih ediyor.

İlgi alanlarınızı çeşitlendirmeye çalışın ve yeni şeyler öğrenin.

 

 

Önceki Yazılar

Siber Zorbalık

Sonraki Yazılar

Arkadaşımla Bir Gün Kitabı