izlemek-icin-uc-neden-yuva (4)

İZLEMEK İÇİN ÜÇ NEDEN: YUVA

 

 

Psikoterapist Tuğba Kocaefe, yönetmenliğini Emre Yeksan’ın üstlendiği 2018 yapımı “Yuva” filmini neden izlemeniz gerektiğini üç nedende anlatıyor.

Öteki. Ormanın derinliklerinde yaşamayı tercih etmiş Veysel’in hayatının bir kesimine konuk oluyoruz filmde. Doğayla bir olan, hatta ormanda yaşayan tüm canlıların dilinden konuşabilen bir adamın nasıl bir “öteki” olduğunu, buna nasıl karşı koyduğunu ve isyanının dilini “ötekileştirme”yle değil de bütünleşmeyle oluşturduğunu görüyoruz. Ağaçlara, Türkiye tarihinin önemli “ötekileştirme” sembolleri olan kırmızı çarpı işaretleri çiziliyor, ormana biber gazı atılıyor, bomba ve silah sesleri dört bir yandan duyuluyor. Doğa ananın kapsadığı Veysel ise her şeyi özüne dönüştürmeye çalışıyor. İsyanın bütünleşmeye, yıkıcılığın kapsamaya dönüştürüldüğü filmde, tüm sıkışmışlık hali de yine ormanın sıkı saran ağaçlarıyla yeni bir anlama dönüştürülüyor.

Bencillik. Üç bölümden oluşan filmin ikinci yarısında, Veysel’i öteki olarak görmeyen ve iç dünyasının parçası olarak sembolize edildiğini düşündüğüm kardeşi Hasan’la karşılaşıyoruz. Tüm anlamlar birbiriyle iç içe sunuluyor sanki. İki kardeş, birbirini yakalamayıp alt etmek için mi kovalıyor, yoksa oyun mu oynuyorlar bilemiyoruz; “bencillik” ile “kendinden vazgeçip ormana yerleşme” birbirine mi karışıyor düşünüyoruz. Ormanın kapsayıcılığına sığınan Veysel’in iç dünyasından kaçıp kaçmadığını sorguluyoruz.

Yuva. Filme ismini de veren “yuva” çok anlamlı bir yere oturuyor zihnimizde. Barınak ve yerleşilen oyuk gibi anlamlara gelen yuva sözcüğü, filmde sanki bambaşka bir anlam buluyor. Tek bir “yuva” için “ötekileştirilen” diğerlerini silahlarla tehdit edilirken görüyoruz; yani yuvayı korumak amacıyla yok edilen “öteki” yuvaları izliyoruz. Hangi yuva daha değerli? Hangisi yıkılmaya ve yok edilmeye değer? Bir yuvayı kapsamak için öteki imha mı edilmeli?

Emre Yeksan

Yönetmenliğini Emre Yeksan’ın üstlendiği 2018 yapımı “Yuva”, dünya prömiyerini 75. Venedik Film Festivali’nde yaptı. Ayrıca film, 38. İstanbul Film Festivali’nde Ulusal Yarışma bölümünde Jüri Özel Ödülü’ne layık görüldü. Yönetmenin ilk uzun metrajlı filmi “Körfez” (2017) de 37. İstanbul Film Festivali’nde Ulusal Yarışma FIPRESCI Ödülü’nü almıştı.

 

 

Önceki Yazılar

İLHAM VEREN CÜMLE: MAHİR ÜNSAL ERİŞ

Sonraki Yazılar

İSTANBUL MÜZİK FESTİVALİ