izlemek-icin-uc-neden-gloria-bell (2)

İZLEMEK İÇİN ÜÇ NEDEN: GLORIA BELL

 

 

Bakış. Yönetmen Sebastián Lelio, 2013 yapımı “Gloria” filmini Julianne Moore ile yeniden yaratıyor ve biz de karakterin tekrar yapılandırıldığı filme konuk oluyoruz. Aradan kısa bir süre geçmiş olmasına rağmen, Gloria karakterinin başka bir ülkede farklı bir oyuncuyla yeniden yapılandırılması, farklı bakış açılarından bakılmasını da beraberinde getiriyor. Tek bir kadın karakterin “gözlükler ardından” dünyaya bakışı konu edilirken, aslında etrafındaki dünyanın da “kadın”a bakışını izliyoruz. Gloria, film boyunca gözlüklerini neredeyse hiç çıkarmıyor, uyurken bile son anda çıkarıyor. Sanki yönetmen, izleyici olarak bizlerin Gloria’ya bakışıyla, onun bizlere ve dünyaya bakışını eşitlemek istiyor; yani sadece biz Gloria’nın hayatına konuk olmuyoruz, o da bizimkine mercek tutuyor.

Kadınlık/Erkeklik. Film boyunca, kadınlık teması çok ortada. Fakat önemli bir detay var, o da şu: Gloria filmin başından sonuna kadar karakterine ya da dünya görüşüne, kadınlığına dair bir tutarsızlık sunmuyor. Yani belki de sinemada nadir olarak şu gösteriliyor: Gloria, sevgilisi Arnold’ın gözünden ya da herhangi bir eril otoritenin gözünden kendisini konumlandırmıyor. Eski kocasının öfkesine karşı duruyor, Arnold’ın yok olmalarına direniyor, aşağılayıcı iç ya da dış seslere karşı direnerek, ama esneyebilerek devam ediyor. Bir ilişkide erkeğin konumundan yola çıkılarak konumlandırılmış bir kadın değil, kendi ayakları üzerinde “doğal” yalnızlığıyla baş etmeye çalışan bir kadın izliyoruz.

Özgürlük. İlişkide özgür olmak ya da başka bir deyişle bağımlı olmamak, ilişkinin sağlıklı bir şekilde devam edebilmesi için gereklidir. Filmde, bu kavram iki farklı bakıştan verilmiş: Arnold’ın sahip olmak istediği özgürlük ve Gloria’nın sahip olmak istediği özgürlük. Bir ilişki sürerken, arzularını karşıdaki kişiye zarar verip vermeyeceğini düşünmeden ortaya saçmak, dürtüsel olarak arzuladığını o an yapmak, ikili ve karşılıklı olan dinamikleri tek bir vücuda indirgeyip ötekini yok etmek özgürlük değildir. Yetişkin bir ilişkide her bireyin kendine ait sınırları vardır ve bu sınırlar ortaklaşa bir düzlemde, iki kişilik sınırlar olarak yeniden yaratılabilir. Filmde, Arnold’ın özgürlük anlayışı, ötekini yok etme yönünde oluyor. Gloria’nınki ise tam tersi…

SEBASTIÁN LELIO

2013 yapımı “Gloria” filminin yeniden yaratılmış hali olan “Gloria Belle”i izleyiciyle buluşturan Şilili yönetmen Sebastián Lelio, “İtaatsizlik” (Disobedience-2017) ve  “Kutsal Aile” (La Sagrada Familia-2005) gibi filmleriyle de tanınıyor.

Yazı: Tuğba Kocaefe, psikoterapist

 

 

Önceki Yazılar

SIĞINMACI ÇOCUKLAR İÇİN YAPILMASI GEREKENLER

Sonraki Yazılar

VİŞNELİ MUFFİN TARİFİ