is-hayatinda-yapilan-hatalar

İŞ HAYATINDA YAPILAN HATALAR

 

 

İş yaşamında hata yapmak her kişi ve kurum için olası bir durum. Önemli olan bu hataya nasıl yaklaşıldığı. Profesyonel koç ve eğitmen Deniz Hüsrev, iş hayatında yapılan hatalara farklı bir pencereden bakabilmek için anahtar fikirler paylaşıyor.

Kim yaptı? “Kurum kültürlerinin birbirinden çok farklılık gösterdiği bir ülkede yaşıyoruz. Daha çok global kurumlar hatalara bir öğrenme şekli olarak yaklaşır.Çoğu kurum ise ‘Kim yaptı?’ sorusundan henüz arınmadı. Hatalar suçlama, yargılama ve cezalandırmayla karşılık buluyor. Harvard Business School’dan Amy C. Edmondson kurumlarda hatalara bakış açısıyla ilgili şunu söyler: ‘Yapılabilecek iki yanlış vardır. Birincisi, hataların bütünüyle kötü olduğuna inanmak, ikincisi ise hatalardan öğrenmenin kendiliğinden gerçekleşeceğini zannetmektir.’”

Hata insani bir kavramdır. “Hata, bilmeden veya istemeden yapılan ve başa geldikten sonra anlaşılan bir yanlışlık olarak tanımlandığında, çok insani bir kavramdır. Bu tanımıyla hayatın bir parçası olan hata, kaçınılmaz olduğu kadar öğretici ve geliştiricidir de.”

Dene ve yanıl. “Araştırmalar, dene ve yanıl yönteminin beynin kabiliyetlerinin gelişmesinde önemli rol oynadığını gösteriyor. Dolayısıyla, iş yaşamında da risk almanın ve yeni şeyler denemenin öğretici ve geliştirici bir gücü olduğunu düşünmek mümkün. Hata yapmak ise bu sürecin doğal bir parçası olarak ortaya çıkıyor.”

Tekrarlanan hatalar. “Oscar Wilde, ‘Deneyim insanların hatalarına verdikleri isimdir’ demiş. Eğer aynı hata tekrarlanıyorsa, henüz alınması gereken ders alınmamış ve hata deneyime dönüşmemiş demektir. Hataya öğrenen zihin yapısıyla bakmak; ne anlama geldiğini, ondan ne öğrenilebileceğini ve tekrarlamamak için neyin farklı yapılabileceğini düşünmek kişiyi güçlendirir.”

Gelişimci zihniyet. “Pozitif psikolog Carol Dweck’e göre, hatalarımızdan öğrenmemiz için önce gelişimci zihniyete sahip olmamız, yani zekâmız ve becerilerimizin üzerinde çalışıp geliştirebileceğimiz şeyler olduğuna inanmamız gerekiyor. Hatalarımızı görmek ve onlardan öğrenmek, bizi geliştiren en güçlü yöntemlerden biridir.

Hataları sahiplenmek. “Bu hatalardan öğrenmek anlamına gelir. Hataya bir felaket gibi yaklaşmanın önüne geçer. Bir sonraki sefer neyin farklı yapılabileceğini düşünmek, kişinin kendisini, takımını, kurumunu geliştirmesine destek olur.”

Deniz Hüsrev

Kurucusu olduğu Limitsizmarkası bünyesinde ACC unvanlı profesyonel koç, pozitif psikoloji uzmanı; eğitim ve atölye tasarımcısı olarak çalışıyor.