is-hayati-ozguven-eksikliginden-kurtulmanin-yollari

İş Hayatı: Özgüven Eksikliğinden Kurtulmanın Yolları

Kendinizin ve yeteneklerinizin farkında olmanız iş hayatında başarılı olmanızı sağlayan tutumları geliştirmenize yardımcı olur. Kendini kabul ettirmek, sınırlar çizmek, zorlukları aşmak… Profesyonel yaşamda bağımsızlık ve özgüven duygusunu güçlendirecek bu altı egzersizi uygulayabilirsiniz.

Sır değil, iş dünyası çalışanlardan her zaman daha fazlasını talep ediyor; daha fazla esneklik, çeviklik, dayanıklılık, aynı zamanda yenilik getirebilme ve kendini kabul ettirebilme becerileri. Bu istekler, bazıları için uyarıcı bir meydan okuma olmasına rağmen, kendine güven eksikliği bulunanlar için zorlu birer sınav olabiliyor. “Çoğunluğu temsil eden son gruptakiler, görünmezlik ya da aşırı adaptasyon kartını oynamaya eğilimlidirler, bu da fiziksel ve psikolojik enerji anlamında çok pahalıya mal olur. Aynı zamanda yönlendirici ve küçümseyici bir yönetimin ‘kıracağı’ ilk kişiler de onlar olur. İş hayatında devamlı kullanılacaklarından bahsetmiyorum bile.” Bu sözleriyle özgüven ve özfarkındalığın iş hayatındaki önemini vurgulayan kariyer koçu Latifa Gallo’ya göre, kişinin kendilik bilincine ve yeteneklerine olan güveni düzenli alıştırmalar yaparak gelişebiliyor. Bu alıştırmalar kişinin hem özgüven eksikliği kısırdöngüsünden kurtulmasını, hem de zedelenmiş özgüvenini onarmayı amaçlıyor.

1. 360° Pozitif Alıştırması

En az beş kişiye (isterseniz 10’a kadar çıkabilirsiniz) özünde şu mesajı içeren bir e-posta gönderin: Bir özfarkındalık veya kişisel gelişim çalışmasının bir parçası olarak, benim için şu iki soruyu cevaplamanı rica ediyorum:

  • Sende pozitif bir iz bırakmış olduğum bir veya birkaç olayı benimle paylaşabilir misin?
  • Hangi koşullar altında hangi yetenek, beceri veya niteliklerimin ortaya çıkmış olduğunu bana kısaca anlatabilir misin?

Gelen yanıttan doğan pozitif enerji akışını özümsemek için kendinize zaman ayırın ve bedeninizde hissedin. İlk seferde kendinizi sıkılmış, hatta rahatsız hissedebilirsiniz. Bu duyguyu kabullenin ve onu bir sebeple veya geçmiş bir durumla ilişkilendirmeye çalışın. Örneğin ailenizden övgü alıyor muydunuz? Size nasıl hitap ediyorlardı?

Konuştuğunuz kişinin bahsettiği ana geri dönün ve e-postada anlatılan yeteneği ve kaynağını harekete geçirdiğiniz anı tekrar yaşayın. Bu anı tamamen sahiplenin. Gurur, başarı ve yetkinlik hislerini tadın.

Bu e-postaları yazdırın ve düzenli olarak tekrar okuyun. Özellikle kendinizi zayıf hissettiğinizde ve iş görüşmesi, proje sunumu gibi geçilmesi gerekli sınavlar öncesinde bu yönteme başvurabilirsiniz.

2. Yetenekler ve Başarılar Kalkanı

Bir dosya kağıdı alın ve içi üç parçaya bölünmüş bir kalkan çizin. Sağdaki kısma, 360° pozitif alıştırmasından ortaya çıkan üç niteliğinizi yazın. Soldaki bölüme, üç yeni veya daha eski başarınızı yazın. Son olarak da, ortaya veya ikisinin altındaki kısma, özellikle takdir ettiğiniz bir kişinin (ünlü ya da değil) ismini yazın ve onda çok değerli bulduğunuz özellikleri listeleyin.

Bu kalkanı gözünüzün önünde tutun. 360° pozitif alıştırmasındaki mektupların yanında olsun ve yazdıklarınızı düzenli olarak okuyun. Hayran olduğunuz kişiye atfettiğiniz özelliklerin içinizde taşıdığınız ancak şu an muhtemelen uykuda yani özfarkındalık alanınız dışında olduğunu unutmayın.

3. Köklenin ve Büyüyün

Ağaç” ismi verilen bu alıştırma, hareket enerjisini kullanmaya geçmeden önce köklenmeyi, merkezlenmeyi ve devinim sağlamayı amaçlıyor. İşe gitmeden önce her sabah uygulanabilen bu alıştırma, sizi zorlayan imtihanlardan önce de çok etkili (toplum önünde konuşma, göz korkutucu yüz yüze bir görüşme vb.). Tercihen çıplak ayak, gözleriniz kapalı, omuzlarınız gevşemiş şekilde ayakta durun. Ayaklarınızın yerle temas edişini hissedin.

Ayaklarınızın tabanından toprağın derinliklerine giden köklerin çıktığını ve toprağın gücü ve enerjisinden beslendiklerini hayal edin.

Bu enerjinin alnınıza kadar yükseldiğini, ayaklarınızdan başınıza tüm bedeninizin bu enerjiyle ışıldadığını hissedin. Bu histe bir süre kalın.

Derin bir nefes alın. V şekli oluşturacak şekilde kollarınızı yanlara doğru kaldırın. Enerjinin parmak uçlarınıza kadar yayıldığını hayal edin. Bu dikey pozisyonda köklerinizi sağlamlaştırdıktan sonra, rüzgarın gövdenizi ve yukarıya kalkık kollarınızı soldan sağa ve ileri geri hareket ettirdiğini hayal edin.

Duruşunuzdaki esnekliği ve katılığı hissedin. 

4. Andaki İhtiyaçlarınızı Belirleyin

Bu içgörü alıştırmasının amacı net talepler ortaya koymayı başarabilmek için ihtiyaçlarınızı belirleyebilmektir. Doğru davranışları benimsemek ve gerektiğinde sizin için yanlış olacağını düşündüğünüz tekliflere “Hayır” diyebilmeyi öğrenmek önemlidir. Örneğin çalışma ritminizi düşürmek istediğiniz bir dönemde olmanıza rağmen yeni bir dosyayı kabul etmek gibi bir durumda bunu yapabilirsiniz.

Sessiz ve sakin bir yer seçin, rahatça oturun ve gözlerinizi kapatın.

Dikkatinizi nefesinize verin. Omuzlarınızı gevşetin ve rahatlamak için birkaç dakika kendinize ayırın.

Ardından nelere ihtiyacınız olduğunu kendinize sorun. Soruyu kendinize yüksek sesle de sorabilirsiniz. Örneğin İhtiyacınız zaman, saygı, destek, bilgi, eğitim, zam, sessizlik, dinlenme veya daha iyi bir iletişim olabilir. Neye ihtiyacınız olduğunu kavradıktan sonra bunu yazıya dökün: “Gerçekten …… ihtiyacım var.” Ardından ilk somut adımı nasıl atabileceğinizi kendinize sorun. Harekete geçmek içinse bir sonraki alıştırmaya geçin.

Enerjinin parmak uçlarınıza kadar yayıldığını hayal edin. Bu dikey pozisyonda köklerinizi sağlamlaştırdıktan sonra, rüzgarın gövdenizi ve yukarıya kalkık kollarınızı soldan sağa ve ileri geri hareket ettirdiğini hayal edin.

Duruşunuzdaki esnekliği ve katılığı hissedin. 

5. DESC* Yöntemi

İngilizce “describe” (tanımlamak), “emotion” (duygu), “solution” (çözüm) ve “conclusion” (sonuç) kelimelerinin baş harflerinden oluşan DESC, aynı zamanda “describe” kelimesinin kısaltmasıdır. Bu yöntem, tüm güçleri kendi tarafınıza çekerek harekete geçmenizi sağlar. Güven eksikliğinin sadece sorunları daha da kötüleştiren kaçınma veya boyun eğme gibi davranışları benimsemeye yol açtığını akılda tutmak gerekir. Söz konusu önemli günden önce evde kendi kendinize DESC alıştırmasıyla antrenman yapabilirsiniz. Tıpkı bir aktör gibi birçok kez prova yapmaktan çekinmeyin.

Tanımlayın: Değişmesini görmeyi istediğiniz durumu mümkün en nesnel şekilde tanımlayın (Örneğin size saygısızlıkta bulunuldu, görmezden gelindiniz). Olayların nesnel olarak tanımlanması hem yükselen duygulara baraj tutmanın hem de muhatap karşısında kendini eşit ve kontrolde konumlandırmanın çifte avantajına sahiptir.

Duyguyu bulun: Eğer incinmiş, hor görülmüş, ihmal edilmiş hissetmişsek, duygularımızı kelimelere dökmek duygusal yükü boşaltmamızı ve de saygı duyulmamızı sağlar. Bu aynı zamanda diğerlerine de suçlanmadıkları veya saldırıya uğramadıkları mesajını vererek onları bu duyguda yer almaya davet eder.

Çözüm arayın: Çözüm, sizin için tatmin edici olmayan bir durumun değiştirilmesiyle ilgilidir. Muhatabınıza ihtiyacınızı ifade edin ve mümkünse birlikte bir çözüm arayın. Ayrıca öncesinde sessiz bir yerde oturup andaki ihtiyacınızı karşılayabilecek şeyler ve eylemde bulunmak için tercih edebileceğiniz yollar hakkında düşünmek için kendinize zaman ayırabilirsiniz. Bunları yazmak önem sırasına göre düzenlemenizi ve sıralamanızı sağlar. Size fikrini verecek, aydınlatacak bir yakınınızdan da destek alabilirsiniz.

Sonuçları anlatın: Diğer kişiye bu değişikliğin size, ilişkinize ve şirkete getireceği tüm faydaları anlatın.

6. Yargıcı Yorun

Bir dosya kağıdı alın ve ikiye bölün.

Sol tarafa olumlu bir onaylama yazın. Örneğin, “Bu görevi gerçekleştirebilecek kapasiteye sahibim”, “Bu toplantıda konuşmayı başaracağım”, “Beni çekindirmelerine artık izin vermiyorum”. Bu, gerçekleştirmek istediğiniz bir proje de olabilir (Şirket veya pozisyon değişikliği, bir eğitim veya maaş artış talebinde bulunmak). Olumlu onaylama ifadesini ya da gerçekleştirmek istediğiniz projeyi yazmaya devam edin. İç dünyanızdaki negatif yargıç olumlamalara müdahale etmek için ortaya çıkar.

Yargıç ortaya çıktığında, sayfanın sağ tarafına geçin ve tüm negatif düşünceleri tükenene kadar yazın.

Ardından sol sütuna geri dönün ve yargıç tekrar belirene kadar olumlu onaylamayı veya gerçekleştirilecek projeyi yazmaya devam edin. Zihninizde sadece olumlu onaylama veya proje kalana ve yargıç zihninizi terk edene kadar yazmaya devam edin. Sonunda büyük harflerle “Başardım ve kendimle gurur duyuyorum!” yazın ve birkaç kez okuyun. 

 

 

Önceki Yazılar

Fiziksel Aktivite Neden Önemli?

Sonraki Yazılar

Duygusal Zekâ Nedir?