Walnuts on wooden table

GÜÇLÜ BİR HAFIZA İÇİN: CEVİZ


Kaliforniya Üniversitesi tarafından ceviz tüketimi konusunda şimdiye kadar yapılan en geniş çaplı araştırma sonucuna göre, günde bir avuç ceviz hafızayı güçlendiriyor.   

Kaliforniya Üniversitesi Tıp Fakültesi’nde görev yapan Dr. Lenore Arab önderliğinde gerçekleştirilen yeni araştırmaya göre, ceviz tüketimi hafıza, konsantrasyon ve bilgi işleme hızı testleri dahil olmak üzere bilişsel fonksiyon testlerinde performansı artırabiliyor. Bilişsel fonksiyon; yaş, cinsiyet ve etnik kökene bakılmaksızın ceviz tüketen her yetişkinde yükseliyor.

Yapılan çalışmayla ilgili olarak Dr. Arab şöyle diyor: “Araştırma sonuçlarının size böylesine basit bir tavsiyeyi sunması her gün karşımıza çıkan bir durum değil. Her gün atıştırmalık veya bir öğünün parçası olarak bir avuç ceviz yemek, bilişsel sağlığınızı güçlendirir; ayrıca Alzheimer hastalığının ilerlemesinin yavaşlatılması veya önlenmesi üzerinde faydalı etkileri olur.

Nüfus yaşlandıkça bilişsel hastalıklar artıyor

Nüfus yaşlandıkça, Alzheimer ve demans (bunama) gibi hafızayı etkileyen koşullar daha fazla endişe kaynağı haline geliyor. Dünya Sağlık Örgütü’nün 2012’de yayımladığı bir makaleye göre, dünya genelinde her yıl tahmini 7,7 milyon kişi demans hastası oluyor. Dünya genelinde demansla hayatını sürdüren kişilerin sayısının ise 35,6 milyon olduğu tahmin ediliyor. Türkiye’deyse, 65 yaş üstü nüfus oranının yüzde 8 olduğu düşünüldüğünde, 400 bin kişinin Alzheimer hastalığından mustarip olduğu tahmin ediliyor. Bu rakamın 2030 yılı itibariyle ikiye çıkacağı ve 2050 yılında üç katından daha fazla olacağı öngörülüyor.

Cevizde bilişsel fonksiyonun korunmasına katkıda bulunabilecek çeşitli olası aktif bileşenler bulunuyor. Bunlar arasında, cevizin yüksek antioksidan içeriği (3.7 mmol/ons), yedi farklı mineral ve vitaminlerin bileşimi ile birlikte cevizin beyin ve kalp üzerinde faydaları bulunan bitki esaslı omega-3 yağ asidi olan alfa-linolenik asit (ALA) kaynağını önemli miktarda (2.5 gram/ ons) içermesi yer alıyor.

Ceviz konusunda en geniş çaplı araştırma

Bu çalışma, ceviz alımı ve bilişsel fonksiyona ilişkin ilk geniş çaplı analiz olmakla birlikte, farklı Ulusal Sağlık ve Beslenme Değerlendirme (National Health and Nutrition Examination – NHANES) anketlerinden elde edilen tüm bilişsel verileri içeren tek çalışmadır. Dr. Arab ve eş araştırmacı Dr. Alfonso Ang, daha fazla ceviz tüketen katılımcıların altı bilişsel testten oluşan seride anlamlı ölçüde daha iyi performans sergilediklerini tespit etti.

En lezzetli cevizli tarifler

Cevizli, kaparili ve limon soslu levrek

4 kişilik

Malzemeler

4 adet levrek fileto, 1 adet limon, 1 su bardağı California cevizi, kavrulmuş iri doğranmış, 6-7 dal maydanoz ince kıyılmış, 1 diş sarımsak ezilmiş, 2 çorba kaşığı kapari hafifçe kıyılmış, 2 adet arpacık soğan ince halka halinde doğranmış, zeytinyağı, deniz tuzu

Limonun kabuğunu rendeleyip suyunu sıkın. Limon suyunu bir kaseye alıp sarmısak, bir tutam tuz ve 50 ml zeytinyağı ekleyin. Çırpıcı ile çırparak kıvamını koyulaştırın. Maydanoz, California cevizi, limon kabuğu rendesi ve kapariyi ekleyip karıştırın.

Levrekleri zeytinyağı ile yağladığınız ızgara tavaya alın. Deniz tuzu serperek her iki yüzünü ikişer dakika pişirin. Levreği servis tabağına alıp üzerine hazırladığınız sos ile ince doğranmış arpacık soğanlardan serpiştirerek servis edin.

Cevizli havuç çorbası

8 kişilik

Malzemeler

5 adet orta boy havuç iri doğranmış, 1 su bardağı California cevizi kavrulmuş ve iri doğranmış, 1 adet soğan iri doğranmış, 1,5 lt et suyu, 100 ml krema, 1 çorba kaşığı tereyağı, 2 çorba kaşığı zeytinyağı, tuz, beyaz biber

Bir tencerede tereyağı ve zeytinyağını ısıtın. Soğanları ve havuçları ilave edip soğanlar yumuşayana kadar karıştırarak bir-iki dakika pişirin. Et suyu ile biraz tuz ekleyip karıştırın. Kapağını kapatıp orta ateşte pişmeye bırakın. Havuçlar iyice yumuşayınca, kremayı ilave edip karıştırın. Bir taşım kaynatıp ocaktan alın. Beyaz biber ilave edip el blenderiyle çekerek çorbanın pürüzsüz bir kıvama gelmesini sağlayın. Servis kaselerine pay edip üzerine bolca kavrulmuş California cevizi ekleyerek servis edin.

 

 

Önceki Yazılar

PEMBE FİLİ DÜŞÜNME

Sonraki Yazılar

BU AY SEÇTİĞİMİZ 3 KİTAP