genc-kalmak-icin-10-egzersiz (1)

Genç Kalmak için 10 Egzersiz

Merakınızı besleyen, başkalarına açılmanızı sağlayan zihinsel ve fiziksel yönden esneklik kazanmanızı sağlayan egzersizlerle yıllara meydan okuyabilirsiniz.

1.PROJELER GELİŞTİRİN

“Proje geliştirmek, zihni canlı ve tetikte tutar, merakı besler. Ayrıca diğerleriyle olan ilişkilerimizi zenginleştirir” diyor Psikolog Béatrice Millêtre. Bir rüyadan veya basit bir arzudan farklı olarak proje, belli bir amaca yönelik yapılır. Onu başarmak için gerekli çalışmaları yapmamız gerekir. Belirleyici olan bir diğer kıstas ise şudur: Motive eden bir proje her zaman arzularımızdan çıkar ve değerlerimizle örtüşür. Ömür uzunluğunu garantileyen ve seçimlerimize önem ve anlam veren de bu iki faktördür.

Sanat, kültür, spor gibi ilgi alanlarınızın ve ilginizi çeken aktivitelerin bir listesini yaparak başlayın.

Daha sonra kendinize şunu sorun: Projelerinizi hangi amaç doğrultusunda gerçekleştirmek istiyorsunuz? Gözünüzde proje ne kadar değerli olursa, projenin sonuçlanması ve canlanması o kadar olasıdır.

Son olarak, aşamaları olabildiğince somut bir şekilde planlayın.

2.PİŞMANLIKLARINIZI ETKİSİZLEŞTİRİN

Psikiyatr ve Psikoterapist Frédéric Fanget’ye göre, bizim için esas olanları tamamlamak, iyi yaşlanmanın olmazsa olmaz şartıdır. Pişmanlıklar biriktirmemek ve yaşamımızın son anlarında zamanımızı iyi değerlendirmek için kendimizi planlamamızı öneriyor. Gün içerisinde öleceğinizi düşünün ve kendinize şu iki soruyu sorun:

  • Gerçekleştirdiğim şeyler arasında en çok gurur duyduğum ne? Cenazenizde, başarılarınız ve özellikleriniz gibi sizin hakkınızda neler söylenmesini isterdiniz? Ardından amaçladığınız şeyi pratiğe dökmek için neler yapabileceğinizi düşünün.
  • En büyük pişmanlığım nedir? “Çocuklarımla daha fazla ilgilenmeliydim”, “Yeterince gezmedim”… Pişmanlıklar yeni amaçlar doğurur ve hayatınıza yeni anlamlar katar. Bu amaçlara ulaşabilmek için ortaya koyabileceğiniz her şeyi listeleyin. Bu çözümlerden birini bugünden itibaren uygulamaya başlayın.

3.KAPLUMBAĞANIN BAŞINI TAKLİT EDİN

“Bu alıştırma boyun omurunu ve vücudun tamamını rahatlamaya yardımcı oluyor” diyor Çigong öğretmeni Nadine Cregut. Şahdamarı ve beyin arterlerindeki kan dolaşımının yanı sıra omurilik sıvısını da artırır. Hafızayı ve konsantrasyonu güçlendirir.

Oturarak veya ayakta, dilinizi damağınıza doğru yerleştirin. Başınızı yukarı doğru iterek çenenizi ve biraz da omuzlarınızı kaldırın.

Ardından omuzlarınızı hafifçe indirip çenenizi de göğsünüze doğru yaklaştırın. Yavaş, yumuşak, ara vermeden ve zorlamadan gerçekleşen bu hareketleri küçük daireler çizer gibi yapın. “Tıpkı kaplumbağa gölden su içiyormuş ve ardından da suyu tükürüyormuş gibi.” Sırtın üst bölgesi ve omuzlar bu hareketle birlikte yavaşça hareket ederler. Bu egzersizi her gün her bir yönde 20 kere olacak şekilde yapın.

4.KASMA VE GEVŞETME ALIŞTIRMASI YAPIN

Kineziterapi uzmanı Gil Amsallem, dolaşımı geliştirmek, sırt ağrılarını dindirmek ve siluetinizi canlandırmak için mikro hareketler öneriyor. Nefes almayı bırakmadan beş saniye boyunca vücudunuzun belli bölgelerini sırayla kasmayı, sonra da gevşetmeyi deneyin. Oturarak veya ayakta her gün, her an uygulayabilirsiniz.

Uylukları, karnı ve perine bölgesini, ardından da kalçalarınızı birlikte ya da sağ ve sol olarak ayrı ayrı kasın.

Kürekkemiğinizi ve dizlerinizi sırayla dönüşümlü olarak sıkın.

Uylukları açın ve ellerinizi üstüne yerleştirin, ardından ellerinizle direnç gösterecek şekilde uylukları kapamaya çalışın.

Bir elinizi bir dizinizin üstüne koyun, iyice bastırırken bacağınızı kaldırmayı deneyin. Bu hareket karın kaslarını çalıştırır.

Ayakta durun, çeneyi geriye doğru itin ve başınızın üstüne doğru yükselin.

5.BEYNİNİZİ UYARIN

“Düşünce şemalarımızın tekrarı sebebiyle beyin plastisitesini kaybediyoruz” diyor nörobilim araştırmacısı Maité Sauvet. Yeni insanlarla tanışarak, işe gittiğimiz yol gibi günlük alışkınlıklarımızı alt üst ederek ve farklı fikirlerle görüşlere açık olarak kendimizi beslemek önemli.

Alışılmadık aktiviteler uygulamak, beynimizi geliştirmeyi sağlıyor. “Arzu ve keyif hormonu olan dopaminin salgılanmasıyla beyinin algı ve hafıza gibi nöronlarının işlevi güçleniyor” diyor Sauvet. Son olarak, kendi taleplerimizi yükselterek gri hücrelerimizi uyarmamızı öneriyor. Örneğin bulmaca veya satranç seviyorsanız, daha yüksek seviyede, zorlu mantık oyunlarına yönelin. Eğer okumayı seviyorsanız, sanki eleştirmenmiş gibi küçük eleştiriler yazın veya okuduklarınızla alakalı bir blog açın. Önemli olan, beynimizi tembelliğe alıştırmamak.

6.KARATE YAPIN

Stres yaşlanma sebebidir, özellikle de fizyolojik olarak, çünkü hücrelerin oksidasyonuna sebep olur. Ardından da zihinsel olarak yaşlandırır, çünkü zihni tüketir, kendi kendine geri çekilmeye yol açar, depresyona sebep olur. Sofrolog Clarisse Gardet, özgür kalmak için karateyi öneriyor. “Güç hem kontrollü hem de nefesle senkronize oluyor.”

Gözler kapalı, kollar boylu boyunca uzanmış: Sağ kola gücünüzü vererek nefes alın, yumruğunuzu iyice sıkın. Akciğerlerinizde nefesinizi tutun. Nefes vererek, kapalı yumruğunuzu ileri doğru atın, sanki bir hedefe doğru vuruyormuş gibi bunu yapın. Gerginliğinizi attığınızı hissedin. Bu hareketleri yaparken bağırabilirsiniz. Daha sonra sol kolla devam edin. Bu hareketi her bir kol için üçer defa yaptıktan sonra iki kolunuzla aynı anda üç kere tekrarlayın.

Nefesinizin sakinleşmesini bekleyin. Kendiliğinden gerçekleşen duyumları, görüntüleri ve diğer olayları içtenlikle karşılayın.

Bu alıştırma ihtiyaç duyulduğu zaman yapılabilir; özellikle de yorucu, stresli geçen bir günün ardından.

7.CHI’Yİ AKTİFLEŞTİRİN

Bu masaj, chi’yi yani yaşamsal enerjiyi aktive ediyor ve dolaşımı destekliyor. Ciltte ve sindirimde hızlı bir etki gösteriyor. “Chi vücutta özgürce dolaştığı zaman organlar parazitlenmeden çalışıyor” diyor Tai Chi Eğitmeni Gregorio Manzur.

Bileklerinize, parmaklarınıza, avuçlarınıza masaj yapın ve ellerinizi ovuşturun. Sert olmayacak şekilde vücudunuza baştan ayağa ve ayaktan başa doğru vurun. Daha sonra gerilimi azaltmak için ellerinizi serbest bırakın.

Avuç içleriyle yüzünüze masaj yapın. Parmaklarınızın uçlarıyla başınıza nazikçe vurun. Daha sonra saçlarınızı üstten çekerek yakalayın. Avuç, yüz ve başa güçlü bir masaj yaparak bitirin.

Başparmak ve işaret parmağıyla kaşlarınızın arasına saat yönüne doğru masaj yapın, ardından da tersi yönde hareketi tekrarlayın.

Ellerinizi birbirinin üstüne koyup göğsünüze masaj yapın. Ardından göbek deliğinin hemen üzerinde yer alan solar pleksus çakrasının olduğu yere dairesel hareketlerle masajı devam ettin. Son olarak karına doğru inin ve aynısını yapın.

Ellerinizle başı, yüzü, göğsü, karnı, kolları ve bacakları yavaşça okşayın. Ayaklara kadar inin. Hareketi, avuçlarınızı birbirine birleştirerek tamamlayın ve doğrulun.

8.BELLİ BİR BÖLGEYİ UYARIN

“Çin enerji tıbbında özel bir bölge vardır, sağ dizin altında kavalkemiğinin hemen üzerinde” diyor Şiatsu uygulayıcısı Philippe Ronce ve ekliyor: “Kemik iliğindeki kırmızı hücre üretimini aktive eder. Vücudu güçlendirir, eklemleri yumuşatır ve kolajen üretimini artırır.”

Çin tıbbına göre, vücudumuzdaki bu nokta uyarıldığında, gökyüzü ve yeryüzünün enerjilerinden de etkilenir. Bu yüzden etkisi belli günlerde 10 kat artar.   

9.COŞKULU KİŞİLERLE GÖRÜŞÜN

Genç bir ruha sahip kişilerle görüştüğümüzde, zihnimiz de onlardan beslenir. Maite Sauvet’ye göre, meraklı ve coşkulu insanlar tutkularını karşıya geçirmeyi bilirler. Sauvet bu durumu şöyle anlatıyor: “Yaşamaya zaman ayırır, bakmak için durur, ilgisini çeken şey için çalışır ve size anlatmak için de vakit ayırır.” Bu kişi genç olmak zorunda değil. Önemli olan, mızmız, boş konuşan ve pesimist biri olmamasıdır. “Birinin banal konuşmalar arasında sıkışmasına ve arkadaş, aile çevresinde heyecansız kalmasına izin vermek büyük bir tuzaktır.” Bu can sıkıntısı bizim zamanından önce yaşlanmamıza neden olur.   

10.TERS DURUŞLARI BENİMSEYİN

“Yoga felsefesine göre, iyi yaşlanmak için bilinç her gün dönüşmeli” diyor Yoga Eğitmeni Carole Simonelli. Hareket, bağ dokuların hareket kaybını önlüyor, esnekliğimizi garantiliyor, özellikle de eklemlerimizin. Duruşlar, her gün tekrarlandığında, yaş ilerledikçe azalan cinsellik hormonları gibi hormonların üretimini aktive ediyor. “Ters duruşlar aynı zamanda kalbi ve beyni temizleyip sinir sistemini sakinleştirme gücüne sahip” diyor Simonelli.

Uttanasana (Ayakta öne eğilme): Ayakta, belinizi korumak için dizleri bükerek eğilin. Vücudun üstünü, kol ve elleri yere doğru bırakarak gevşetin, daha sonra bacakları gerin.

Viparita karani (Bacaklar duvarda duruş): Bir duvara doğru uzanın, yastık veya bir örtüyü basen bölgenize koyup bacaklarınızı duvara yaslayın.

Her sabah bu iki alıştırmayı 5-10 dakika kadar uygulayın.

 

 

Önceki Yazılar

BABASIZ BÜYÜNÜR MÜ?

Sonraki Yazılar

Limonlu Cheesecake Tarifi