duygusal-zekayi-gelistiren-bes-yontem

Duygusal Zekâyı Geliştiren Beş Yöntem

Soğukkanlı olamıyor, iletişim konusunda sıkıntı yaşıyor ve sıklıkla yanlış anlaşıldığınızı düşünüyorsanız, duygusal zekânızı geliştirecek bu yöntemler size yardımcı olabilir.

Hayat hedeflerimize ulaşmak için insanlarla birlikte çalışabilme yeteneğine ihtiyaç duyuyoruz. Aldığımız eğitimler, IQ düzeyimiz ve mantıksal varsayımlarımızın yanı sıra, kendi duygularımızı tanımamıza, anlamamıza ve yönetmemize, başkalarının duygularını tanımamıza, anlamlandırmamıza ve içselleştirmemize yardımcı olan bir beceriye daha sahibiz: Duygusal zekâmız. Bu kavram ilk kez ’90’ların başında kullanıldı. Daha sonra psikolog ve gazeteci Daniel Goleman tarafında geliştirildi.

Harvard Üniversitesi Liderlikte Duygusal Zekâ programı eğitmeni Margaret Andrews, “Duygusal zekâ, insanların kariyerleri boyunca ve örgütsel yapıda bulundukları yerde olmalarına yardımcı olan temel beceridir. İyi ilişkiler kurmak, sürdürmek ve başkalarını etkilemek için kritik öneme sahiptir” diyor. Ayrıca yapılan araştırmalar, duygusal zekâ kapasitesi yüksek kişilerin daha düşük olanlara nazaran daha yenilikçi ve daha yüksek iş doyumuna sahip olduklarını gösteriyor.

Duygusal Zekânızı Nasıl Ölçersiniz?

Duygusal zekâsı (EQ) düşük kişiler genellikle yanlış anlaşılır, kolayca sinirlenir, yoğun duygular arasında boğulur ve iddialı olma konusunda zorluk yaşarlar. EQ’su yüksek kişiler ise duyguları ve nasıl davrandıkları arasındaki bağlantıyı kolayca anlar, stresli durumlarda sakin ve soğukkanlı olur, etrafındaki kişileri ortak bir hedef etrafında toplayabilir ve zor kişileri kolaylıkla idare edebilirler. Peki duyguları tanıma ve anlama kapasitemizi nasıl geliştirebiliriz? Duygusal zekâyı geliştirmek aslında düşünüldüğü kadar karmaşık değil. Sizin için hazırladığımız beş tüyoyu hayatınıza dahil ederek bunu kolaylıkla başarabilirsiniz.

1. Empati kurun

Kendinizi karşınızdaki kişinin yerine koyun ve siz o durumda olsanız, nasıl davranacağınızı düşünün. Olayları sadece kendi bakış açınızdan görmek yerine karşınızdaki kişinin duygusal dünyasını anlamak, verdiğiniz tepkileri de daha iyi kavramanızı sağlar.

2. Duygularınızdan korkmayın

Duygulardan kaçmak, inkâr etmek, bastırmak onların yoğunluğunu artırır. Duygularınızdan korkmak yerine onları adlandırın, onlarla yaşayın ama duygularınızın sizi kontrol etmesine izin vermeyin. Hislerinizi uygun şekilde nasıl ve ne zaman ifade edeceğinizi öğrenin.

3. İyi bir dinleyici olun

İyi bir dinleyici olmak için aktif dinlemek gerekir. Bunu yaparken karşınızdakinin sözünü kesmeyin. Dinlediğiniz kişiye kelimelerini ve cümlelerini tekrar ederek geri yansıtın ve konuşma sırasında uygun noktalarda kişiye adıyla hitap edin.

4. Motivasyonunuzu koruyun

Gerçek motivasyon kendimizi gerçekleştirmek için ihtiyaç duyduğumuz duygusal kaynaklardan beslenir. Size iyi gelen kişisel hedeflerinizi belirleyin. Bunların servet, şöhret ve başarı hırsıyla ilişkili olmadığından emin olun. Kendinizi gerçekleştirmek için ruhunuza zenginlik katan değerler hedeflemeniz gerekir. O zaman hedeflerinizin peşinden giderken içsel kaynaklarınız daima aktif olur.

5. Aktif olarak bağlantıda kalın

Duygusal zekâyı geliştirmenin en etkin yolu bu becerilerinizi mümkün olduğunca tekrar etmekten geçer. Sosyalleşmek için çaba gösterin, iletişim ve empati becerilerinizi geliştirmek için farklı insanlarla konuşun.

Yazı: Hüma Kaya

 

 

Önceki Yazılar

Değişimden Neden Korkuyoruz?

Sonraki Yazılar

Ruh Halini İyileştiren Besinler