depresyon 1

DEPRESYON


Bilişsel Davranışçı Psikoterapiler Derneği Başkanı Prof. Dr. Mehmet Hakan Türkçapar ‘Depresyon‘ adlı kitabında Bilişsel Terapi’nin depresyon tedavisindeki etkilerini ele alıyor. 

Kişilerin depresif ruh halinden çıkabilmek için kendi kendilerine uygulayabilecekleri bilişsel yöntemler neler?

Depresyondaki kişinin ilk yapabileceği şey, kendisini ve yaşamını depresyonu azaltacak şekilde düzenlemesidir. Nasıl ki bir insanın tok hissetmek için belli aralıklarla yemek yemesi gerekirse, ruhsal olarak mutlu olabilmesi için de bu yönde kendini doyurması gerekir. Yemek yememenin doğal sonucunun açlık olması gibi, ruhsal olarak beslenmemenin de doğal sonucu önce mutsuzluk, sonra da depresyondur. Ruhsal olarak doyum ise insanın yaşamını kendisine uygun etkinliklerle geçirmesiyle mümkündür. Bu anlamda depresyondaki bireylerin davranışsal olarak ilk yapabilecekleri şey haftada üç gün yaklaşık 40 dakikalık tempolu yürüyüştür, çünkü egzersiz, doğal bir antidepresan etkiye sahiptir. Depresyonun diğer önemli bileşeni ise algı ve düşüncelerimizdir. Depresyonun algı ve biliş alanındaki antidotu ise gerçekçi, uygun ve yararlı şekilde düşünmeyi geliştirmektir. Depresyonda, kişi olumsuz olayları daha çok algılar. Kendisindeki eksiklikleri, zayıflıkları ve kusurları fark eder, kendi dünyasını ve geleceğini ise karanlık görür. Bunu nasıl değitirmek için bilmemiz gereken ilk şey, düşünce ve gerçeğin ayrı şeyler olduğudur. Bir şeyin aklınızdan geçmesi ya da onu düşünmüş olmanız düşündüğünüzün gerçek olduğuna inanmanızı gerektirmez. Bu nedenle herhangi bir olumsuz düşüncemiz olduğunda, bunun gerçekliği tanımlayan bir varsayım olduğunu hatırlayıp ne kadar gerçekçi, uygun ve yararlı olduğuna bakmalıyız. Bu konuda bilişsel terapide en çok kullanılan yöntem kanıt incelemedir. Kanıt inceleme, olumsuz bir düşüncemizi gerçek olarak görmeyip onun gerçekliği tanımlayan bir hipotez olarak irdelemeye dayanır. Bunun için depresyonla bağlantılı olumsuz duygu yaşatan düşünceleri incelerken kendi kendimize ilk sormamız gereken soru “Bunu nereden biliyorum” olmalıdır. Bu soruyla, o andaki düşüncenizin gerçekçi veya uygun olduğunun kanıtı nedir, bunu bulmaya çalışın. Daha sonra bu düşüncenizin tamamıyla doğru olmadığının kanıtları neler olabilir onları araştırın. Ardından destekleyen veya desteklemeyen kanıtlara bakarak o durumla ilgili daha gerçekçi veya uygun bir tanımlama oluşturun.

Hakan Türkçapar, Epsilon Yayınevi, 568 s.


Etiketler:
Önceki Yazılar

BAŞKALARINA ÖZENİYORUM

Sonraki Yazılar

MORİTA TERAPİSİ