cocuklarda-bipolar-bozuklugu

Çocuklarda Bipolar Bozukluk

Çocuk, genç ve erişkin psikiyatrı Bengi Semerci, çocuklarda tanınması ve ayırt edilmesi zor olan, gelişimi etkileyen bipolar bozukluğun etkilerini anlattı.

Bipolar bozukluk çocuklarda hangi belirtilerle ortaya çıkıyor?

Çocuklarda bipolar bozukluk tanınması ve diğer sorunlardan ayırt edilmesi zor olan ama normal gelişimi etkileyen bir bozukluktur. Psikoz, madde kullanımı ve intihar gibi riskleri arttırarak, çocuğun sosyal, akademik, davranışsal ,yasal sorunlar yaşamasına neden olabilen bu sorunun, çocuk ve gençlerde görülme oranı az değildir. Erişkin dönemde görülen bipolar bozuklukların büyük kısmının bulguları çocukluk ve ergenlik döneminde başlar. 10 yaş altında daha az görülmekle birlikte, özellikle ergenlik döneminde sıklık artmaktadır. Ayrıca depresyon geçiren çocuk ve ergenlerin daha sonra manik atak geçirme olasılıkları da fazladır.

Kız çocukları ve oğlan çocukları arasında anlamlı bir fark var mı?

Hayır, böyle bir fark bulunmuyor. Ancak ailede bipolar öyküsü olması çocuk ve gençlerde görülme olasılığını artırıyor.

Bipolar bozukluk çocuklarda nasıl bir seyir izler?

Enerji artışı, hareketlilik, dikkat dağınıklığı, bir işe odaklanıp sürdürememe gibi bipoların en sık görülen belirtileri, çocukluk döneminde yaşa bağlı olarak gelişimsel özellik kabul edilerek gözden kaçabilir. Aynı zamanda bu bulgular, dikkat eksikliği, hiperaktivite bozukluğu, yıkıcı davranış bozukluğu gibi başka sorunların bulgularıyla karışabilir. Benzer şekilde, çocuk ve ergenlerde sinirlilik, öfke nöbetleri, gerginlik bipolar bozuklukta sık görülür. Depresyon atakları çocuk ve ergenlerde de erişkinde olduğu gibi bipolar bozukluğun en önemli belirtisidir. Bu nedenle çocuk ve gençlerdeki depresyonu tanımak, izlemek çok önemlidir.

Çocuklar hastalıkla beraber nasıl zorluklarla karşılaşabilir?

Bipolar bozukluk çocukların öğrenmesini bozar. Derslerde ani bozulmalar, notlarda düşmenin yanı sıra arkadaş ilişkilerinde yaşanan sorunlar ortaya çıkar. İlişki sorunları sadece yaşıtlarla olmaz, aile üyeleri ve öğretmenlerle de ilişkiler bozulur. Özellikle ergenlerde kontrolsüzlük nedeniyle yasal sorunlar oluşması, kendine zarar verici davranışlar, madde kullanımı ve intihar girişimleri olabilir. O yüzden tedavide ilk amaç, çocuğun işlevselliğini sağlamak ve tehlikeli olabilecek şeylerden onu korumaktır. Tedavide ilaç tedavisi ve psikososyal tedaviler birlikte sürdürülmelidir.

Aileler tedavi sürecinde nasıl destek olabilirler?

Ailede bipolar bozukluğu olan bir birey olması aile için zordur. Özellikle hasta olan çocuk olduğu zaman daha da zor olur. Öncelik ailenin süreci kabullenmesidir. Çünkü hastalığın kontrolü için ailenin bilgili olması, kontrolü ve desteği gerekir. Ailenin tedaviye uyumu ve tekrarlama gibi olasılıklara hazır olması önemli, çünkü tedavi zaman alır. Aşırı koruma gelişimini ve hastalık sürecini olumsuz etkiler. Ayrıca o da her çocuk gibi gün içinde üzülüp sevinecektir. Her belirtiyi hastalıkla bağdaştırmamak ama epizodlar için de gözlem yapmak uygun olur. Ayrıca okulla işbirliği yapmak çocuğun okulda yıpranmasını engeller ve eğitimini destekler. Hem evde hem okulda manik dönemde olabilecek kontrolsüz ve kırıcı davranışlar hakkında bilgi sahibi olmak, bunların hastalığın belirtisi olduğunu bilmek gerekir.

Üç Adımda Komplekslerinizi Aşın

Anksiyeteye Karşı Yoga Terapi