cocugunuzun-su-korkusunu-yenin (2)

ÇOCUĞUNUZUN SU KORKUSUNU YENİN

 

 

Korku ve endişeyle baş etmek hiç kolay değildir, özellikle söz konusu su ve çocuklar olduğunda. Peki ya çocuğunuz bir sebepten su korkusu geliştirdiyse ne yapmalı? Yüzme eğitiminde Avustralya ekolünün Türkiye’deki temsilcisi, bebek ve çocuk yüzme eğitmeni Mehmet Vefa, çocukların korkularını alt etmeleri konusunda tavsiyeler veriyor.

İronik bir durum var. Ne zaman denize ya da havuz kenarına gitsek çocuklarımıza “Yaklaşma düşersin!”, “Dikkat et, düşersen boğulursun” gibi korku yüklü cümleler sarf ediyoruz. Dahası çok küçük yaştan başlayarak çocuklara yabancılarla konuşmamalarını tembihliyoruz. Sonra da bir gün çocuğumuzun yüzme dersi alması gerektiğine karar verip ellerinden tutarak yabancısı olduğu bir havuza götürüyoruz. Onu derin ve onun için okyanus kadar büyük bir suda, “İşte yüzme öğretmenin, sana yüzme öğretecek. İyi dersler!” diyerek tanımadığı bir kişiyle yalnız bırakıp uzaklaşıyoruz. Tüm bunları iyi niyetlerle yapıyoruz, ancak istemeden çocuklarda su korkusu yaratıyor olabiliriz!

Diyelim 5 yaşında bir kızınız var ve başını suya sokmak istemiyor. Duşta bile yüzüne ya da başına su gelmesinden rahatsız oluyor. Yaz geldi ve ona yüzme dersleri aldırmak istiyorsunuz ancak o, bu fikre hiç sıcak bakmıyor. Konuyu ne zaman gündeme getirseniz suratından anlaşılan o ki suyla haşır neşir olmaktan memnun değil. Böyle bir durumda izlenecek yola dair bazı tüyolar paylaşalım.

Baskı yapmayın

Eğer korku ve endişe ile baş etme konusunda deneyimli değilseniz, çocuğunuzu korkusuyla yüzleşmeye zorlamak çetin bir sürece dönüşebilir. En doğrusu onu kendi hızına bırakmaktır. Sizi bir şey yapmaya zorladıklarını düşünün. Hoş bir his mi? Eğer çocuğunuzu alıştıra alıştıra korkusuyla yüzleşmesini sağlarsanız, o da korkuyu yenme sürecine katılacak, efor sarf edecek ve sonunda üstesinden gelecektir.

Küçük adımlar

Korkuyu kademeli olarak aşmak iyi bir yöntem olabilir. Eğer yüzme ya da başını suya sokma, hatta yüzüne su sıçrama bile çocuğunuza zor geliyorsa, onu, “onun için büyük olan bu duruma” alıştırarak yola çıkabilirsiniz. Örneğin banyoda önce omuzlarından, sonra ensesinden ve kendini hazır hissettiğinde başın tepesinden bardakla su dökmek ya da ellerini çırparak suyla oynamasını sağlamak, oyuncakları sürece dahil etmek, şarkılar söylemek, havuzda başını suya sokmasını sağlayana dek onu bu eşsiz deneyime hazırlamak. Bu serüveninde çocuğunuza eşlik edin, ona katılın, birlikte şarkılar söyleyin, oyunlar oynayın, eğlenin ve ona bunun korkunç ve ürkütücü bir eylem olmadığını vücut dilinizle, ses tonunuzla, zamana yayarak gösterin.

Korkularını küçümsemeyin

Su korkusu farklı şekillerde ortaya çıkabilir. Derinlik korkusu, boğulma korkusu, havuz duvarındaki delikten içeri kaçma korkusu, havuzun içinden timsah çıkacak korkusu. Liste uzayıp gidiyor. Tamamen çocukların hayal gücüyle sınırlı. Unutmayın, bir yetişkin olarak sizin için ürkütücü olmayan bir şey, çocuğunuz için korkunç görünebilir. Korkuyu normalleştirmek, onun üstesinden gelme konusunda önemli bir adım.

Dinleyin

Önerim: Korkunun ardındaki düşünceyi saptamak. Bırakın çocuğunuz korkusunu size kendi ifade etsin. Bunun olması için her yolu deneyin. Örneğin pek çok çocuğun ortak korkusu, yüzmeye çalışırken nefessiz kalmak. Esas korkuyu bilirseniz, onla baş etme konusunda daha kolay yol alırsınız. Ayrıca korkusunu dile getiren çocukların bu korkunun üstesinden daha kolay gelebildiği biliniyor.

Benzer uğraşlar yaratın

Çocukların hayal gücü çok canlı ve kuvvetlidir. Eğer onu balık olduğuna inandırır, denizkızı olduğunu düşündürür ya da yüzen bir nesne ile bağ kurmasını sağlayabilirseniz, dikkatini korkudan uzaklaştırarak dağıtabilirsiniz.

Küçük başarıları ödüllendirin

Alkışlayın, tezahürat yapın! Pozitif geribildirimde bulunun. Her yeni küçük gelişmeyi büyük bir sevinçle karşılayın ve ona bunu hissettirin. Çekingen hareketlerini yargılamayın. Zaman kazanmak için acele ederseniz etkili olmayacaktır. Çekindiğinde veya kaçak oynadığında onu ödüllendirirseniz, bu davranışıyla ödül kazanabileceğini sanacak ve başarıdan vazgeçecektir. Sabırlı, hoşgörülü ve anlayışlı olmalı, suyla temas sırasında yüzünüzde kocaman bir gülümsemeyle çocuğunuza destek olmalısınız.

Onu hazırlayın

Çocuklara okul çantası hazırlar gibi “akıl çantası” hazırlayabilirsiniz. Yüzme dersine başlayacak bir çocuğun temel ihtiyacı psikolojik olarak hazırlanmak, motive edilmektir. Ona dersten bir hafta önce, haftaya bugün yüzme öğrenmeye başlayacağını söyleyebilir, hatta her gün yüzme dersini hatırlatarak geri sayım yapabilir ve bu deneyimi bir festivale dönüştürebilirsiniz. Ek olarak yüzme deneyimine zihninde alışması için yüzme öğreneceği havuzu, öğretmenini anlatabilir, fotoğraf ve videolarla destekleyebilirsiniz. Sözlü olarak yapacağınız tasvir ve görsel destekle çocuğunuz hayalindeki, okuduğu kitaplardaki kahramanların yüzme deneyimini birleştirecek ve ilk yüzme dersine psikolojik olarak hazır halde gidebilecektir.

Son olarak, unutmayın ki bunların hepsini tek başınıza yapmak zorunda değilsiniz. Çocukların korkularıyla baş etme konusunda tonlarca kitap, araştırma, makale var. Birçok terapist bu konuda sizinle görüşmekten mutluluk duyacak ve çözüm önerileriyle çocuğunuzun korkusunu yenmesine yardımcı olacaktır.

Çocukların sudaki korkuları ve bu korkuların üstesinden gelme serüveninizi diğer ailelerle paylaşın. Her an bir tecrübe, her tecrübe diğer anne ve babalar için örnek alınacak bir yöntem olabilir.

Derleyen: Zeynep Erekli

 

 

Önceki Yazılar

MÜZİK DİNLEMENİN ÖNEMİ

Sonraki Yazılar

FİLM ÖNERİSİ: UMUDUNU KAYBETME