ciplak-ayakla-kosmak (1)

ÇIPLAK AYAKLA KOŞMAK

 

 

Ayakkabıları çıkarıp kendimizi kumlara atma zamanı geldi! Peki, çıplak ayakla sokak ve caddelerde koşmamak niye? “Çünkü ayaklarımız yara olur” diyorsunuz, değil mi? Çıplak ayakla koşma sevdalıları ise “Hiç de bile!” diyor. Aksine, onlar bu küçük çılgınlığın faydalarından heyecanla bahsediyorlar.

Çıplak ayak hissiyle koşmak

Kendinize “minimalist” spor ayakkabılardan alabilirsiniz. Bunun için, özellikle koşuya uygun ayakkabı tasarımları yapan Merrell marka ayakkabılar tavsiye ediliyor. Bu ayakkabıların tabanı çok ince olduğu için çıplak ayak koşma hissi veriyor ve aynı zamanda ayağı yaralanmalardan koruyor. İnce tabanına rağmen bu tarz spor ayakkabı giymek istemezseniz, denize girmek ve plajda rahat yürümek için kullanılan deniz çoraplarını deneyebilirsiniz. Bu çoraplar plastik tabanlı olduğu için koşu sırasında ayağın şeklini alarak uyum sağlıyor.

Çıplak ayaklarınızın ıslak kuma değdiğini düşünün. Kumla birkaç saniyelik temas bile çocukluğumuzun kendimizi plaja attığımız o mutlu anlarını hatırlamamıza yetiyor. İngilizcede “barefooting” diye bilinen çıplak ayak koşma akımı, 2009’da ABD’li yazar Christopher McDougall “Koşmak İçin” isimli çok satan kitabını yayımladığında, çok sayıda kişinin ilgisini çekti. Yazar bu kitapta Meksika’daki Tarahumara yerlilerinin el yapımı sandaletlerle onlarca kilometre yürümesini örnek gösterdi. Aslında koşu serüvenimizin yüzde 99’u ayakkabısız geçmiş. Harvard Üniversitesi’nde evrimsel insan biyolojisi alanında araştırmalar yapan profesör Daniel E. Lieberman insan anatomisinin uzun mesafe koşmaya adapte olacak şekilde evrimleştiğini öne sürüyor. Yontma taş devrinde hayvan avlamak için uzun mesafe koşabilme becerisi geliştiren insanlar, avlamak istedikleri hayvanları kovalar, uzun süre kaçmaktan ve sıcaktan yorulup kalbi durduğunda ise onları yakalayarak beslenirlermiş. ABD’de bugün çıplak ayak koşmaya gönül veren binlerce kişi var.

Doğal postüre dönüş

Bel ve diz ağrıları spor ayakkabıyla koşmanın sonuçlarıdır ve fiziki kapasitenizi tamamen gösterememenize neden olur. Ayağın topuktan öne doğru ilerlemesini sağlayan ayakkabı tabanlıkları dik durmak için sürekli olarak çaba göstermemize neden olur. Çıplak ayak olduğumuzda ise tam tersine, ayağımızın ön kısmını topuğa doğru iteriz ve bu bir sıçrama etkisi yaratarak bizi hızlandırır. Bu tekniğin savunucularına göre çıplak ayak koşmak, postürümüzü düzeltir ve kendiliğinden dik durmamızı sağlar.

Çıplak ayak koşmaya alışmak ve ağrıları engellemek için beşer dakikalık alıştırmalar yaparak başlayabilirsiniz. Bazı koşucular tamamen çıplak ayakla koşmaktansa, “ayak eldiveni” diye bilinen ve ayağı taş ve cam parçalarından koruyan ince çorapları tercih ediyor.

Yeniden dengelenen enerji

Yere çıplak ayak basmak, kimi zaman soğuk, kimi zaman sıcak asfaltı hissetmek, yumuşak, sert veya girintili çıkıntılı zeminde koşmak… Çıplak ayakla koşarken, zemini her daim kontrol etmek zamanla otomatik pilot modundaymış gibi kendiliğinden oluyor. Çıplak ayak koşmayı sevenler bu sporu bir meditasyon yöntemi olarak görüyor. Hobiler üzerine uzman olan sosyolog Olivier Bessy, spor ayakkabı gibi koşu malzemelerimizi azalttıkça bedenimiz üzerinde daha çok kontrol kazandığımızı belirtiyor. “Çıplak ayak koşusu, teknolojinin hayatımızı işgal etmesine muhaliftir. Yürüme veya koşu gibi yaya halde yapılan yarışların medyatikleşmesine de karşıdır. Çıplak ayak koşusu, kendini kitlelerden ayrıştırma aktivitesidir.

 

 

Önceki Yazılar

ÇOCUKLARLA BİRLİKTE OKUNABİLECEK KİTAPLAR

Sonraki Yazılar

ANLAM YOLU İLE TERAPİ