ladybird1

BEYAZ PERDE: UĞUR BÖCEĞİ

 

 


İZLEMEK İÇİN 3 NEDEN

Yuvadan uçmak

Yönetmen Greta Gerwig’in ilk uzun metraj filmi olan ve dilimize “Uğur Böceği” (Lady Bird) olarak çevrilen filmde, bir genç kızın yetişkinliğe adım atma sürecini izliyoruz. Yarı otobiyografik özelliği olan bu filmde yönetmen, anne-kız arasındaki çatışmaları ve ergenliğin inişli çıkışlı ruh halini, tedirginliklerin yarattığı hüznü ve coşkuyu konu alarak, “Uğur Böceği”nin (aslında biraz da kendisinin) yuvasından uçma çabasını anlatıyor. Ana karakter Christine’in annesinden ayrışma çabasını temsil eden, kendine koyduğu “Uğur Böceği” ismi, filmde bir takım sahnelerde uçmaya hazır kuş gövdeli Christine resimleriyle de gösteriliyor. Aslında Christine’in yaptığı bu resimler, iç dünyasındaki “anneden ayrışma” isteğini anlatmasının bir yolu. Diğer yandan da ona yaratıcılığının ve üniversitenin yolunu açıyor.

Kadınlık

Filmde yönetmenin bu gençlik macerasını özünde bir anne-kız ilişkisi üzerine kurduğunu görürüz. Dolayısıyla izlediğimiz, kadının kadından ayrışma sürecidir. Öfke ve rekabet, daha çok kadınlar arasında yaşanır filmde, fakat aynı zamanda birlik ve paylaşım da bu yıkıcı olabilecek duygulara eşlik eder. Babalık işlevinin (sınır koyma, ayrışmayı ve kuralların içselleştirilmesini sağlama) baba tarafından pek de yapılmadığı bir ailede, bir annenin yani bir kadının annelik ve babalık işlevlerinin tümünü yapmaya çalışması, elbette bir çatışmaya sebep olabilir. Bu otobiyografik hikayede de, yönetmenin annesinin adı olan “Christine”i, “Uğur Böceği” mahlaslı genç kıza yakıştırması da bu ayrışma macerasının bir ürünü değil mi?

Arzu ve dürtüler

Çocuklukta, anne ve babayla yaşanan ilişkilerin, ergenlikte ötekilerle olan ilişkilerde hayat bulmasına tanık oluyoruz filmde. Depresif bir baba, tümgüçlü bir anne ve bu ilişkilerin kucağında bir genç kızı izliyoruz. Arzuların dizginlenemez boyutlara ulaştığı ergenlikte, “Uğur Böceği”nin daldan dala uçtuğu romantik ilişkilerinde, arzuların yaşattığı hazzı ve sarhoşluk geçtiğinde yaşanan hayal kırıklığını görüyoruz. Bir genç kızın “içe alma”, “içine aldığını kabullenebilme” ve “kabullenildiğini” göremediğinde yaşadığı hayal kırıklıklarını… Ama bir yandan da en başta ergenlikte yaşanan bu hayal kırıklarının, arzuları yaşamaya bir engel teşkil etmediğini… Bir başka deyişle kadın olma yolunda, yönetmenin güzel ifadesiyle döşediği taşları izliyoruz.

GRETA GERWIG

Yönetmenliğini Amerikalı yönetmen Greta Gerwig’in üstlendiği ve yönetmenin ilk uzun metrajlı filmi olan 2017 yapımı “Uğur Böceği” (Lady Bird), 75. Altın Küre Ödülleri’nde müzikal veya komedi dalında En İyi Film Ödülü’ne ve aynı dalda En İyi Kadın Oyuncu Ödülü’ne layık görüldü. Film aynı zamanda, 17. !f İstanbul Bağımsız Filmler Festivali’nin de açılış filmiydi.

Tuğba Kocaefe, Psikoterapist

 

 

Etiketler:
Önceki Yazılar

BÜTÜNSEL BİR YAKLAŞIM: HOMEOPATİ

Sonraki Yazılar

“DOSHA WEEKEND” İLE KEŞFE ÇIKIN