ava-filmini-izlemek-icin-uc-neden (3)

AVA FİLMİNİ İZLEMEK İÇİN ÜÇ NEDEN

 

 

  1. Yasak elma

Ergenlik, kendini yeniden yaratım sürecidir; çocukluktan yetişkinliğe bir geçiş alanıdır. Belki de bu yüzden, “araf”ta olan tanımından dolayı, yetişkinleşen bir beden içinde çocuklaşan bir ruh hali taşımak çok zordur. Bu dönemde, haz ve dürtüler ile sınırlandırıcı, kural koyucu “üst-ben” karşı karşıya gelir, kılıçlar çekilir, kimin kime itaat edeceği üzerine “kan”lı savaş alanı kurulur. Savaş vardır; çünkü “ben”lik, bu savaşan tarafların dengesini sağlayacak kadar gelişmemiştir daha. Uzlaşım zordur. Dolayısıyla yasak olan hazlar devreye girer. Hatta çocukluğun “yasak olmayan hazları” bile yasaklara dönüşür bu dönemde. Devlet, aile, din ve okul dörtgeninde itaat etmek zorunda kalınan kuralları, İranlı yönetmen Sadaf Foroughi, filmde ince ince işler. Ergenlik dönemindeki Ava’nın okulda çantasından “yasak” elmayı düşürmesinin detayında bu saklıdır belki.

2. Ayna

Psikanalitik literatürde Lacan’ın “ayna evresi” olarak tanımladığı evre, bebeklerin 6 aydan sonra aynada kendi imgelerini tanımlayabildikleri döneme denk gelir. Bebek aynada kendini görür ve yansımasıyla karşı karşıya kalır. Fakat aynada gördüğü sadece bir yansımadır. Kendini bireysel bir özne olarak tanımlayabilmesi, yansımadan farklı olduğunu fark edebilmesi, dilin oluşumu ile devreye girer. Filmde de sıkça kullanılan “ayna”lar, Ava’nın kadınlığının yansıması olan annesiyle aynada karşı karşıya kalmasını ifade eder gibidir. Öznelliğinin tanımlanması ancak “öfkenin diliyle” olabilecek ve o zaman annesinden ayrışmaya gidebilecektir.

3. Kırmızı

Bir kadının rahminden dünyaya atılan ilk adım gibi, bir kız çocuğunun da kadınlığa attığı ilk adım “kan”lıdır. Kan kırmızı olan, hem kadınlığı temsil eder hem de acılı bir çocukluğun kaybı sürecini. Kendi kadınlığının gölgesinde ailesel ve devletin koyduğu kurallarla suçlanmış ve özgürlüğü kısıtlanmış bir anne/kadın da, kendi kız çocuğu karşısında aynı kuralları devam ettirmeye çalışabilir. İşte böyle bir anne-kız çiftiyle karşılaşırız filmde. Kadınlığa adım sürecini samimi bir şekilde paylaşan değil de, öfkeden “kırmızı”ya dönmüş yüzleriyle birbirlerini ve kendilerini sabote eden bir anne-kız.

 

 

Önceki Yazılar

HAYATIMIZDA NEDEN YENİ BİR SAYFA AÇAMIYORUZ?

Sonraki Yazılar

ZİHNİNİZİ KONTROL EDİN