anksiyolitik-ilaclarin-terapi-surecindeki-kullanimi

ANKSİYOLİTİK İLAÇLARIN TERAPİ SÜRECİNDEKİ KULLANIMI

Uzm. Dr. Seyfi Memetali: “Anksiyolitikler yardımcı ilaçlardır”

Psikiyatr ve psikoterapist Uzm. Dr. Seyfi Memetali, sıklıkla antidepresanlarla karıştırılan, ancak aynı amaca hizmet etmeyen sakinleştirici yani anksiyolitik ilaçların terapi sürecindeki kullanımını anlattı.

Duyguların biyokimyaya dönüştüğü alanda kendine yer bulan anksiyete hem zihni hem de bedeni etkiliyor. Anksiyete sinir sisteminden bedenin tümüne yayılıyor ve birbirini tetikleyen biyolojik ve fiziksel reaksiyonlara neden oluyor. Sakinleştirici, başka bir deyişle anksiyolitik ilaçlar, anksiyetenin rahatsız edici belirtilerini azaltarak anksiyete tedavisinde asıl olarak kullanılan antidepresanlara yardımcı oluyor.

Beyindeki işleyişi. “Anksiyolitik ilaçlar, beyinde GABA metabolizması üzerinden ilgili reseptörlere bağlanarak özellikle amigdala (duygu kontrolü ve duygusal bellek), hipokampus (anısal bellek, dikkat ve biliş) ve serebral korteks (düşünce, dil ve bilinç fonksiyonları) üzerinde etkilerini gösteriyor.”Ne zaman kullanılmalı? “Anksiyolitik ilaçlar hızlı yanıt alınması gereken acil durumlarda, örneğin panik atak veya epilepsi nöbetlerinde veya kaygı ile ilişkili uykusuzlukta (insomnia); anksiyete bozukluğunun antidepresana yanıt alma sürecinde; (SSRI’lara – seçici serotonin gerialım inhibitörleri – yanıt süresi yaklaşık 20 gündür) kişinin gerilimini, sıkıntısını, disforiyi (huzursuzluk hali) hızla azaltabildikleri için, hem tedavi uyumu hem de hayat konforu açısından kullanımları önemli ilaçlardır.”

Hangi ilaçlar? “Benzodiazepinler grubu içinde en sıklıkla tercih edilen anksiyolitikler; etki süresi uzun Diazepam (Diazem) ve Klonazepam (Rivotril), etki süresi kısa ve orta olan Lorazepam (Ativan) ve Alprazolam’dır (Xanax). Bu ilaçlar arasındaki temel fark, alındıklarında yarılanma ömürlerinin, yani vücuttan atılma sürelerinin uzun veya kısa olmasıdır. Hastanın şikâyetlerine göre uygun ilaç seçiminde bulunulmalıdır.”

Tedavi süresi. “Anksiyolitik ilaçlar ile tedavideki esas strateji, kullanılma sürelerini olabildiği kadar kısa tutmaktır. Çünkü uzun süre kullanıldıklarında bağımlılık potansiyeli taşıyan ilaçlardır. Bu nedenle elde edilmeleri yeşil reçeteyle sınırlandırılmıştır.”

Psikoterapi. “Tedavideki esas amaç, hastayı tamamen iyileştirmek ve eski işlevsellik düzeyini kazandırmaktır. Psikiyatrik rahatsızlıklarda farmakolojik tedavinin yanında psikoterapiler her zaman önem arz eder. Anksiyete bozukluğu tedavisinde anksiyolitikler yardımcı ilaçlardır. Asıl sağaltımı sağlayan psikoterapi süreçleri ve antidepresan tedavileridir. Yineleme eğilimi gösteren psikiyatrik rahatsızlıkların tedavisinde ise disiplinlerarası yaklaşımlar çok önem taşıyor.”

DİRENÇLİ OLMANIN BEŞ YOLU

EVCİL HAYVAN İLE TERAPİST ARASINDAKİ FARK