Portrait of two young women eating pizza outdoors,having fun together.

AÇ OLAN MİDENİZ Mİ, RUHUNUZ MU?

 

 


Yasadığımız farklı duygu durumları ve özellikle endişe, kaygı, üzüntü gibi ruh halimizi olumsuz etkileyen durumlarda, en sağlıksız, en yağlı, en tuzlu ve en tatlı yemekleri yeme isteğimizin bir nedeni var.

İş günleri, görevler ve toplantılarla tıka basa dolu yemek rutinleri olan bir hayatımız var. Yaşamımız ev işleri, hafta sonu görevlerini yerine getirme, aile ve arkadaşlarla sosyalleşme ve yapılacak şeylerin bitmeyen listesinin etrafında dönüyor. Bu koşuşturmaca içerisinde bazen önümüze konan görünüşleri harika ama bir o kadar da sağlıksız bazı yiyecekleri reddedemiyoruz. Her şeyden öte, bazen özenle yemek yiyebileceğimiz zamanı bulamadığımız için ayaküstü atıştırmak zorunda kalıyoruz. Üstelik bu yiyecekler o anda elimizin altında ne varsa o oluveriyor. İşte bu esnada tükettiğimiz; paket içindeki işlenmiş ürünler veya içinde ne olduğunu bilmediğimiz, sırf açlık duygumuzu bastırmak amacıyla yiyiverdiğimiz hazır gıdalar, şekerli ürünler, alkol gibi içecekler yeme alışkanlıklarımızı ciddi anlamda etkiliyor. Böylece sağlıklı beslenme hayatımızın tamamen dışında kalıyor. Sorunun büyük bir kısmı ise kendimizi disipline edemememizde. Aşırı yeme arzumuzu kontrol edebilmek için, kendimizi frenlemeyi ve alışkanlıklarımızı eğitmeyi artık öğrenmemiz gerek. Yediğimiz her şeye ihtiyacımız yok. Hatta yediğimizin çoğuna ihtiyacımız yok. Öğrenmemiz gereken, ihtiyacımız kadarını tüketmek ama damak tadımızı bozmadan, severek yiyeceğimiz, keyifle besleneceğimiz gıdaları tüketerek ve en önemlisi doyarak, açlık hissetmeden. Hem lezzetli hem de doyurucu gıdalarla beslenip daha sağlıklı bir hayata yelken açmamız mümkün.

Arada sırada hepimiz çeşitli diyetler deneriz. Üstüne üstlük diyet yapıyoruz diye ruhen sıkıntı yaşadığımızdan, duygusal yeme ihtiyacımız da artar ve irademizi kullanma konusunda yoğun çaba harcarız.

Her şeyin ötesinde, diyette olalım ya da olmayalım, çoğumuz yemeği stresi azaltmak veya üzüntü, yalnızlık, sıkıntı gibi olumsuz duygularla baş etmek için bir araç olarak kullanırız. İşin acı tarafı yemek bittikten sonra kendimizi önceki durumdan daha da kötü hissederiz, çünkü başlangıçtaki duygusal sorunumuzun sürmesi bir yana, fazla yemiş olmanın suçluluk duygusu da üzerine eklenir.

Yazı: Özlem Kunduracı, Burçak Avcı

 

 

Etiketler:
Önceki Yazılar

DUYGUSAL YEME NEDİR?

Sonraki Yazılar

PSİKODRAMA: DUYGULAR SAHNEDE