shutterstock_215099731

SARILIN KALEME! MEKTUPLA TERAPİ


Mektupların yalnızca diğer insanlarla bağ kurmaya yaramadığını, aynı zamanda terapi konusunda olağanüstü faydaları olduğunu biliyor muydunuz? Mektubun faydalarından yararlanmak için biraz zamana, birkaç kâğıda ve bir kaleme ihtiyacınız var.

Yazı: Flavia Mazelin Salvi
Çeviri: Zeynep Erekli

Psikoterapist Élisabeth Horowitz, yıllardır sembolik eylemler üzerine çalışıyor. “Basit, karşılıksız, araçsız eylemler bir sorunun somutlaştırılmasına ve sorundan kurtulabilmek için dile getirilmesine fırsat verir” diyor. Sonuç odaklı terapilerde kullanmak üzere yarattığı “mektupla terapi” yöntemi çok etkili. “Mektup yazmanın kendisi zaten temsili bir eylem” diyor.

Terapi amaçlı mektup yazma yönteminin şüphe götürmez faydaları Mektupla terapi var. Depresif ruh hali, kaygı krizleri gibi belirtilere iyi geldiği gibi kronik acıları da hafifletiyor. Bir durumu betimlemek, hissettiklerini kâğıda aktarmak farklı duygular ve zor olaylar yaşayan herkese iyi geliyor.

Mektubun elle yazılması büyük önem taşıyor. Bu sayede yazılanlarla, bir metni silip kendisinden hiçbir iz bırakmamanın mümkün olduğu bilgisayara kıyasla, daha önemli bir bağlantı kuruluyor. Ayrıca mektup yazmak, günlük tutmaktan farklı özelliklere sahip. Tanımı gereği bir başkasına hitaben yazıldığından temsili de olsa bizi doğrudan bir başkasıyla iletişime geçiriyor. Bu kişi bizim kendi eleştirel sesimiz ya da kaybettiğimiz bir yakınımız da olabilir. Aynı zamanda da soruna, sorunun doğurduğu duygulara dışarıdan bakıp hayatımızı ele almamıza olanak tanıyor. Élizabeth Horowitz’e göre bilinç kazanma, bir konuyu açıklığa kavuşturma, duygusal açıdan konuya mesafeli yaklaşabilme, rahatsızlık ya da acı veren duyguların azaltılması, “uygulaması kolay, etkili ve ücretsiz” olan bu terapi şeklinin faydalarından yalnızca birkaçı.

Güç veren mektup

Amaç: Bu mektup türü, moraliniz bozulduğunda, desteğe ve teşvike ihtiyaç duyduğunuzda size yardımcı olmak için.

Kullanım kılavuzu: Bu mektubu kendinizi iyi, güvenli ve odaklanmış mhissettiğiniz bir dönemde kaleme alın. Gerçekten desteğe ihtiyaç duyacağınız bir günde açıp baktığınızda, dokusu ve rengi size iyi gelecek bir kâğıt seçin.

İyi özelliklerinizi, kişisel becerilerinizi ve yeteneklerinizi küçükten büyüğe sıralayarak işe koyulun. Daha sonra en önemsizden en önemliye başarılarınızı yeniden eskiye sayın. Ardından mutlu olduğunuz anlardan söz edin (yalnız, eşinizle, ailenizle, dostlarınızla…). Son olarak da size kendinizi gerçekten iyi hissettiren etkinliklerden ve ilişkilerden bahsedin.

Mektubunuz bittiğinde onu bir zarfa koyun ve zarfı kapatıp bir yere kaldırın. Onu yalnızca gerçekten ihtiyaçduyduğunuzda açacaksınız. Açtığınızda birkaç kez yüksek sesle okuyun.

Bonus: Doğum gününüzü kendinize özel bir mektup yazmak için değerlendirin. Çok güzel bir kart seçebilir veya sevdiğiniz renkte bir mektup kâğıdı alabilirsiniz. Sağlam benliğiniz kırılgan benliğinize tavsiyeler verebilir. Bir dizi iltifattan sonra ona çeşitli önerilerde bulunabilirsiniz. Bunlar sizin için somut ve etkili öneriler olmalı. Böylece ruhunuzu bunaltan sıkıntıdan kurtulabilir, kendinize güveninizi tazeleyebilir, kendinize iyi gelebilirsiniz.

“Çocuk ben”e mektup

Amaç: Bir ebeveyninizden ya da her iki ebeveyninizden kaynaklanan duyguları, hüsranları ve hayal kırıklıklarını tanımlamak ve onlardan kurtulmak. Sevgi daima çok karmaşıktır. İnsan annesine ve babasına çok bağlıyken bir yandan da hayatta yeterince varlık göstermemiş ya da destek vermemiş olmalarına içerleyebilir. Bu alıştırma, duygularınızı netleştirmenize yarar, karmaşık duygular beslediğinizi fark etmenizi sağlar ve içinizdeki “çocuk ben”e kendini ifade etme şansı vererek bu sorunların çözülmesine olanak tanır.

Kullanım kılavuzu: Ebeveyninizden birinin ya da her ikisinin çocukluğunuzda veya ergenliğinizde çekilmiş bir fotoğrafını seçin. Sonra fotoğrafa bakarak hangi gereksinimlerinize yanıt verilmemiş olduğunu düşünün. Bir kâğıt alın ve onlara hitaben yazmaya koyulun. Davranışları nnedeniyle hayatınızda neyin eksik kaldığını, sizi neyin hayal kırıklığına uğrattığını anlatın. Bunlar bir kereye mahsus ya da tekrarlanan davranışlar olabilir. İçinizdeki çocuğun sansürden uzak, alay edilmeden kendini ifade etmesine izin verin. Şu anda ifade ettikleri, o zamanlar dile getiremediği gereksinimleri ve duyguları…

Daha sonra mektubu, ebeveyninizin fotoğrafına bakarak yüksek sesle okuyabilirsiniz ya da temsili olarak onlara gönderiyormuş gibi yapabilirsiniz. Ayrıca ebeveyniniz için takma adlar bulun ya da isimlerinden anagramlar uydurun ve sizin için anlamı olan bir adres ekleyin.

Bonus:  İçinizdeki “çocuk ben”e hitaben yani ebeveyninizin şu ya da bu davranışı dolayısıyla acı çektiğiniz yaştaki kendinize bir destek ve rahatlatma mektubu da yazabilirsiniz. Örneğin, “Küçük, olağanüstü bir çocuksun. Ailen senin gibi bir çocuğa sahip olduğu için çok şanslı…” gibi.

Etiketler:
Önceki Yazılar

ARKADAŞLAR HAYATI SAĞLIKLI KILAR

Sonraki Yazılar

ÇOCUĞUNUZ KORKUYORSA BİR SEBEBİ VAR

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir